Subscribe in a reader ستروبيري بون(سينابون الفراولة) - daahsha"دهشة"

daahsha"دهشة"

مدونة شبابية لكل أسرة عصرية تعرض كل ما يخص الامور الدينية و كل الوصفات الطبية الطبيعية والمعلومات العامه المفيدة للعنايه بالشعر والبشره وكل وظائف الجسم المختلفة . وكل معلومات عن النباتات والحيوانات. وكل ما يخص الموضة والديكور وفن الطهى والتكولوجيا و فن التصوير والرسم ومعلومات عامة وألغاز...

آخر المواضيع

1/22/2017

ستروبيري بون(سينابون الفراولة)

ستروبيري بون(سينابون الفراولة)




المقادير:
العجينة
5 كوب دقيق
3 بيضات
ثلاث أرباع كوب زبده سايحة
ثلاث أرباع كوب سكر
2 ملعقة كبيرة خميرة
كوب لبن دافئ
ملعقة صغيرة ملح
لعمل الحشو
2 كيلو فراولة
2 كوب سكر
ربع ملعقة صغيرة ملح ليمون
نصف ملعقة صغيرة فانيليا
نصف كوب لوز مجروش
كوب الا ربع زبدة طرية

صوص الجبنة
كوب جبنة كريمي
نصف كوب زبدة طرية
كوب سكر بودر
نصف ملعقة صغيرة فانيليا

طريقة التحضير
لعمل العجينة
المرحله الاولي:
نقوم بتنشيط الخميره في الحليب الدافئ والسكر ونقلب حتي تختفي الخميره بعدها نصيف الزبده الذائبه ونقلب ونتركها تنشط وتكون رغاوي.

المرحله الثانيه:
في بوله نخفق البيض جيدا

المرحله الثالثه:
في العجان نضع الدقيق والملح ونقلبهم حتي يختلط الملح بالدقيق ونضيف البيض وخليط اللبن والخميره والسكر ونبدأ نعجن بالخطاف من 10 : 12 دقيقة حتي تتجمع العجينه , في بولة مرشوشه دقيق نضع العجينة ونغطيها ببلاستيك او فوطه مبلوله ونسيبها تخمر 4 ساعات على الاقل الي ليله كاملة

صوص السينابون الابيض
الطريقه:
في بوله نضع الجبنة الكريمي للحلويات (بريما ) والزبده ويكونوا في درجة حرارة الغرفه ونضربهم بمضرب البيض الكهربائي وبعد الضرب نضيف الفانيليا والسكر البودره ومعلقه كبيره لبن ونكمل ضرب حتي نحصل علي قوام كريمي وناعم.
لعمل صوص الكراميل:
صوص الكراميل 2 كوب سكر يتحطه على النار مع نص كوب ماء وأول ما يبقوا كراميل تضيفي نص كوب كريمة وربع كوب زبدة باردة ولما يتشال من على النار ضيفي شوية فانيليا.

لعمل الحشوه:
في بولة نضع جميع المكونات الجافة السكر والقرفه وعين الجمل المجروش ورشة قرنفل مطحون ورشة جوزة الطيب ونخط المكونات مع بعض بحتة زبدة ضغيرة علشان تساعد على تماسك المكونات مع بعض.

لعمل صوص الفراوله
في اناء علي النار نضع الفراوله المقطعه مع السكر ونتركها تنزل الماء وتشربه وبعدها نضربها في الخلاط وتستخدم للحشو بعد أن تبرد تماما.
لعمل حشوه الفراوله:
في بوله نضع الزبده الطريه والفانيليا ونضيف عليهم صوص الفراوله المجهز من قبل ونخلطهم بالمضرب الكهربائي حتي يمتزجوا وبعدها يوضع علي العجينه ونبتدي نلف العجينه رول ونبتدي نقطع الرول قطع متساويه ونرصها علي صينيه الخبز ونلفها بالبلاستيك ونتركها تختمر مره اخري وندخلها الفرن علي درجة 220 الي 250 ونتركه يستوي ويكتسب اللون الذهبي وبعد خروجه من الفرن مباشرة نغطيه بفوطه بعدها نبتدي نرص وحدات السينابون وهو دافئ ونضع عليه اي صوص تفضلوه او قطع فراوله او صوص شيكولاته وعليه لوز مجروش او اي مكسرات.

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

من نحن

authorمرحبا، أسمي نانا أحمد وهذه مدونتي أسعى دائما لأقدم لكم أفضل المواضيع المنوعة فى الصحة والحياة الأسرية والتكولوجياوالطبخ والفنون والموضة
المزيد عني →

التصنيفات

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *