يجلس حسام فى المكتب هو وحاتم يقوم بمراجعة أوراق منا قصه يطرق الباب ويدخل زياد
رفع حسام عيونه عن تلك الاوراق بين يده وسأله بإهتمام عم حدث
جلس إياد علي كرسي أمام مكتبه وهو يضع ما بيده ويهتف بحماس زى ماطلبت حضرت ورق المناقصه التانى ونشوف هيحصل إيه!!!
رن فون حسام برقم والد ملك أخذ التليفون وطلب منهم الخروج
رد حسام السلام وإستمع له بإهتمام
...
***************
والد ملك : أنا موافق و ملك كمان
حسام : حضرتك متعرفش أنا مبسوط أزاى
والد ملك :😌 وأنا سعيد بمعرفتك
حسام: خلاص لو يناسب حضرتك الخميس
والد ملك :على خيرة الله
*************************
فى بيت ملك
ذهب حسام بشوق وسعاده منقطعه النظير إستقبله محمد بترحيب
إتفضل يا بني ثم نظر لما يحمله الحارس ليهتف بعتاب ليه التعب ده مكنش له لزوم
ابتسم بلهفه دي حاجه بسيطه يا عمي فين ملك
إتفضل فى الصالون عشان تكون براحتك
تحركه عيونه في المكان تبحث عنها بشوق أنا جاى علشان أشوف طلبات حضرتك ونحدد ميعاد كتب الكتاب !!
هتف محمد بتعجب من تسرعه طب وليه الإستعجال ماتخليها خطوبه لفتره تعرفوا بعض ولو فيه قبول نكتب الكتاب ؟؟
:حضرتك أنا كبير كفايه وأعرف أنا عايز أيه..
نظر له محمد بتعجب من تلك اللهفه التي تشع من عيونه
معلش بس بنتي لسه خارجه من تجربه فاشله مش حمل صدمات !!
أوعدك يا عمى بنتك هتكون فى عيونى ولو جت يوم إشتكت يبقي ليك الكلام
وقف محمد بحيره ثانيه هنادي عليها تتفقوا وأنا موافق على كل طلبتها نادا ملك
التي أتت له على إستحياء
تعالى يا حبيبتى قولى طلباتك وإتفقي على كل حاجه زى ماتحبي أنا مش هتدخل المره دي وواثق في قرارك ورجاحه عقلك ؟؟
ألقت عليه التحيه السلام عليكم وهي تخفض عينها وتفرك في يدها ما فعله معها مازال يشعرها بالخوف منه رغم تلك البقعه البعيده داخل روحها التي تشعر بالأمان في وجوده رغم كل ما حدث
وقف حسام بلهفه لم يستطع مدارتها وعليكم السلام
تحركه عيونه عليها بتروي يشبع روحه المشتاقه لها من طول البعاد ابتداء من هذا الحجاب الأبيض الجميل الذي يتشرب من جمال ملامحها الورديه وهذا الدريس الأزرق الطويل الذي لا يحدد جسدها لكنه يزيد جمالها كأنها لولوء مكنون
تركهم والدها وذهب فى مكان قريب
جلست ملك على إستحياء لا تستطيع الكلام من توترها!!
😌💖💖
سمعت صوت حسام الذي يعبر عن حب وشوق شديدين وهو يهمس لها بكل لهفه وحشتني وحشتني أوي يا ملك روحي .
: رفعت ملك عيونها بإستغراب من همسه الذى لمس قلبها وتعالت دقاته لا تعرف سببها تلك المشاعر ال جديده عليها والتي تجربها لأول مره في وجوده
تنفس بصوت مرتفع عندما طلت عليه بهذا البحر المتلاطم في عينها تلك التنهيده التي تعبر عن مدي راحته من رؤيتها وسكون روحه مره أخري في حضرتها رغم صخب قلبه وهو يملي ليه أن يقترب أكثر ويفنيها بين أحضانه لتصبح جزء لا يجزء منه
أم هي فقد غرقت في هذا الإحساس بالأمان والاحتواء الذى رأتهم بعيونه فاشتعل وجهها بحمرة الخجل ما زادها إلا جمالا وزاده شوق ولهفه
هتفت ملك للهروب من هذا الصمت أنا ليا كام طلب لو مش هضايق حضرتك ؟؟
أنت تؤمري وأنا أنفذ ؟؟
ملك:أولا أنا مش عايزه فرح والطلب التانى لو ينفع يعني أزور أهلي كل أسبوع .😌😊
حسام: بس ليه مش عايزه فرح دنا هعملك أجمل فرح فى مصر كلها !!
😕
ملك:أرجوك زى ماحققت رغبتك أحترم رغبتي أنا كمان
حسام:حاضر اللي يريحك أنا هعمله وبالنسبه للشبكه والمهر و المؤخر
ملك:كل الحاجات دى متهمنيش وأظنك عارف أن الموضوع كله مش بمزاجى .
نظر لها حسام :بحزن صدقينى مش هتندمى 😔💔علي إرتباطك بيه وهتعرفى أنا بحبك أد إيه
تحدث حسام بسؤال نروح أمتى نجيب الشبكه وفستان كتب الكتاب ؟؟
ملك: ملوش لزوم أنا هنزل أشترى حاجه بسيطه لكتب الكتاب
حسام: تحدثه بلهفه خلاص أجى معاكي؟؟
ملك:لم ترفع عينها وهي تردف برفض لا شكرا أنا هروح أنا وأخواتي ؟
حسام:تضايق من رفضها لكنها يعلم ليس من حقه الاعتراض بعد ما فعله معها طيب خدى الكريدت كارد ها تى أى حاجه تعجبك ؟
ملك :شكرا مش عايزه أنا معايا ومش محتاجه حاجه
حسام :طيب والشبكه
ملك :كفايه دبله ودى حاجه ترجعلك!!
إستأذن حسام وإتفق على يوم الخميس
مرت الأيام وكل واحد في دنياه ملك تتجهز لكتب الكتاب
وحسام يعد الأيام ليوم اللقاء
حضر حسام وحاتم ومعتز ومعهم المأذون
و فى إنتظارهم والد ملك و أعمامها وأولاد خالتها وبعض الجيران
تم كتب الكتاب وذهب حسام لها حتي يلبسها شبكتها إحتضنها بحنان الكون وقبلها من جبينها مبروك عليا إنتى يا حبيبتي
إبتسمت له في خجل ونظر لأخوتها التوئم
أنا من الوقت أخوكم الكبير وأى حاجه تحتاجوها أنا موجود وأى حد يضايقكم تعرفونى علي طول أنا سندكم وحمايتكم بعد ربنا وبابا طبعا
فرحت ملك جدا من كلامه مع إخوتها وشعرت أنه فعلا رجل يعتمد عليه
وفرحت الفتيات جدا وردت لى لى حاضر يا أبيه
أنا كان نفسي يكون عندى أخ بس مكنتش أتخيل يكون فى وسامتك
أبتسم لها بحب أنا تحت أمرك فى أى وقت..
أبتسم الجميع علي جو الحب والألفه الذى حدث بينهم من أول لقاء
وعرف والدهم أنه إطمئن على بناته لو حدث له شي فى يوم من الأيام
إستأذن حسام وأخد يد ملك ونزل
حتي يحتفلوا بزواجهم على طريقته ..
والد ملك لحسام ملك أمانه حافظ عليها وهي هتكون نعمه الزوجه ..
حسام :متخافش يا عمي ملك في عيوني وقلبى ومحدش يقدر يبصلها وبكره هبعت السواق علشان تيجوا
ركبت ملك جوار حسام وهى متوتره ومش عارفه الأيام مخبيلها أيه
أما حسام فلم يترك يدها من وقت جلوسها جواره كان يتأملها من وقت لآخر حتي وصلوا أمام مطعم فخم نزل حسام وفتح لها باب السياره وأخذ يدها ودخلوا المطعم تعشوا علي ضوء الشموع وموسيقي هادئة
نظرت ملك حولها فى إعجاب ذات طابع راقي وما لفت نظرها أكثر خلوه من الزوار لتسأل هو المطعم مفيش حد فيه من ساعة ما دخلنا
حسام أنا حاجزه كله لينا
نظرة له بزهول وليه التكاليف دى أكيد دفعت مبلغ كبير
: الفلوس آخر حاجه أفكر فيها وبعدين ده يوم خاص
: بس فيه ناس كتير كل حلمها جزء بسيط من الفلوس دى تجيب علاج أو تجوز بنت يتيمه أو تساعد شاب محتاج ؟؟
نظر لها حسام بحب وإعجاب فهو لم يتوقع أن يكون تفكيرها بهذا الشكل ليهتف بفرحه أنت نعمه الزوجه وأكيد ربنا رزقني بيكي عشان تاخدي إيدى للجنه
***************
بعد أنتهاء العشاء
أخذها وذهبوا للقصر
ملك بإنبهار بسم الله ماشاء الله ده القصر جميل جدا ربنا يباركلك فيه 😉😀
حسام ويباركلي فيكي يا حبيبتي .
نزل حسام ومسك يدها بتملك ودخل من الباب قابله أخوه أدهم
نظر أدهم لحسام بإستغراب حسام باشا الجامع العيله بقالوا ساعه ومش عارفين ليه مين الملاك دي
😉أ خفضت ملك عيونها بخجل
بينما رد حسام دى ملك مراتي يا خفيف
😏
هتف أخيه بمرح وهو يتأمل تلك الملاك الذي لا يظهر منه غير وجهها وكفيها حتي لم ترفع نظرها في وجهه من الخجل أيوه كده يا باشا حسن النسل ودلعنا
إبتسمت ملك علي خفة دمه
بينما سأله حسام الكل موجود
تمام يا باشا هيموتوا ويعرفوا سبب الإجتماع الطارئ
دخل حسام الصالون وهو محتضن يد ملك مساء الخير
رد الجميع وهم ينظروا لملك ثم لبعض بحيره أول من تحدثة زوجة عمه ..
:مين دى يا حسام ؟؟
نظر لها وتحدث بطريقه بارده لكي يخرسها أقدم لكم ملك مراتي ؟؟
:ردت نيفين بضيق يعني أيه مراتك وجبتها منين ؟؟
حسام : جبتها من بيتهم
: بقي تسيب بنتي بنت الحسب والنسب وبنت عمك وتجيب واحده من الشارع ؟؟شعرت ملك بالإهانة
ولكنها فضلت الصمت
أما حسام تحدث بصوت قوى هز القصر من شدة غضبه مدااام نيفين ملك مراتى كرامتها من كرامتي وإحترامها من إحترامى وأنتى عارفه كويس مين حسام وممكن يعمل أيه في أى حد يفكر يمس كرامته أو يتطاول عليها؟؟
بلعت نفين ريقها بخوف فهو إذا غضب لا يستطيع أحد تلخيصها منه أنا
مقصدش بس مستغربه أزاى تتجوز من غير ماحد فينا يعرف
حسام بحزم أديكم عرفتم
:قامت ناهد بحب إحتضنت أبنها ألف مبروك يا حبيبي.
الله يبارك فيكي يا أمي
إلتفتت لملك بسم الله ماشاء الله قمر يا حبيبي
سلمت ملك عليها وإنحنت تقبل يدها أمام الكل كما تعودت فى بيت والدها نظر لها الجميع بإستغراب من فعلتها
أما حسام فزاد حبها فى قلبه بسبب ما فعلته مع أمه
:احتضنتها ناهد بحب حبيبتي ربنا يهينكم
بارك لهم الجميع وقامت مي ومرام بإ حتضنها أما هايدى فظلت جالسه جوار والدتها
حسام :معلش يا جماعه هنطلع علشان نرتاح ناهد ومالوا يا حبيبي تصبحوا علي خير
*******************
وقف حسام أمام جناحه وملك جواره في إنتظار فتح الباب ليفاجأها برفعه لها بين أحضانه لتنتفض من الموقف
دخل من الباب وهو يشعر بسعاده لا يعلمها إلا الله
إلتفت لملك وضمها لصدره بحب وشوق ااااااه يا ملك لو تعرفى حلمت بالحظه دى قد ايه كنتي اشفقتى على قلبي
اه لو تعرفي أنا حاسس بايه وأنت بين إيديا
مش عايز حاجه من الدنيا غيرك وبس يا قلبي انحني يقبلها بإفتتان وهى فى عالم آخر لم تجربه او تعيشه من قبل
لم يتركها من بين يديه بل تعمق في قبلته لها حتي شعر بإختناقها فابتعد عنها دون أن يفلتها
من بين يديه وضمها أكثر إلي صدره وهو يهتف أسف أسف حبيبتي مقصدش ابدا أاذيكي
بس كنت بحاول اطفي نار شوقي ليكي نظر لها وجدها مغمضة العيون ولا ترد استغرب تلك الحاله هذه ليست مشاعر إمراءه متزوجه للمره الثانيه
***********
رايكم في الأحداث
توقعاتكم
يتبع💖💖💖
لقراءة البارت 4 كامل من رواية حالة حب خاصة ( حسام و ملك) اضغط هنا
الرواية كاملة متوفرة على موقعنا بشكل حصري اضغط هنا
ليست هناك تعليقات:
إرسال تعليق