Subscribe in a reader رواية مهرة القاسم البارت 2 كامل - daahsha"دهشة"

daahsha"دهشة"

مدونة شبابية لكل أسرة عصرية تعرض كل ما يخص الامور الدينية و كل الوصفات الطبية الطبيعية والمعلومات العامه المفيدة للعنايه بالشعر والبشره وكل وظائف الجسم المختلفة . وكل معلومات عن النباتات والحيوانات. وكل ما يخص الموضة والديكور وفن الطهى والتكولوجيا و فن التصوير والرسم ومعلومات عامة وألغاز...

آخر المواضيع

7/16/2024

رواية مهرة القاسم البارت 2 كامل

Translator
رواية,رواية رعب,رواية مسموعة,روايات صوتية,رواية كاملة,روايات,روايات مسموعة,رواية موسيقية,رواية روسية,رواية شعرية,رواية يابانية,رواية أرض زيكولا,روايات

 توضبلك اوضتها علشان تخونها فيها مع واحده وسخه زيك ..وبتقولها قدامي

كانت دي جملة شاكر قالها بمنتهى الغضب وبص لقاسم وقال بغضب مرعب...مشي البنت دي حالا..حالا بقولك

قاسم اتنهد وقال...شاكر ارجوك ده بيتي انا كمان ليا في البيت هناو.

بس شاكر قال بحده..وعلشان ليك في البيت تقلبو بيت دعاره يا باش مهندس يا محترم..حالا تمشي البنت دي والا انا الي همشيها وانت هتمشي معاها

قاسم اتنرفز ولسه هيرد..مهره قالت..سيبو يا شاكر ..انا عادي هروح اوضبهالو

شاكر بصلها بزهول وعليه قالت بصدمه..انتي بتقولي ايه يا مهره

مهره قالت بدموع محبوسه في عيونها..عادي يا عليه..براحتو..الي بيرخصوه اهله مخدش بيغليه ابدا

قالت كده وطلعت بمنتهى اللالم
وعليه راحت اوضتها بدموع وشاكر بص لقاسم باستحقار ومشي بغضب

قاسم اتنهد وغمض عنيه بحزن عليها ...الكسره الي كانت في صوتها وجملتها زعلوه قوي بص للبنت وقال..امشي يا مي دلوقتي...انا هبقى اجيلك

مي قالت..ايه ده بقى ماهم وافقو خلينا نطلع و

قاطعها وقال بغضب..انا قولت روحي..يلا
البنت مشيت بضيق وهو طلع ورا مهره بسرعه
بقلم ..زهرة الربيع
مهره كانت بتنضف في الاوضه وبترتب السرير بالطريق اللي هو بيحبها ..حطت مفرش فاتح وبقت تعطروا بالمعطر اللي هو بيحبه وجوها غضب بيهد الكون وبتشتغل بسرعه ودموعها مش عارفه تحبسها ابدا

في الوقت ده دخل قاسم بص لها واتنهد بحزن وقال بجمود مصتنع...ايه خلصتي

مهره هزت راسها وبقت تلم الجاجات الي استخدمتها وقالت اتفضل ..خلصت.. عن اذنك

مهره لسه هتطلع قاسم قال بسرعه..انا مشيتها

مهره مبصتلوش حتى وقالت... ما يهمنيش... حاجتك جاهزه اهي سواء هي او غيرها وانا شايفه الافضل اروح اشوفلي اوضه تانيه عشان دي تفضل استبن لحضرتك

عن اذنك كانت هتمشي بس شدها عليه بقوه وحاوطها باديه وقال ..انتي زعلتي علشان قلت كده قدامهم ولا علشان غيرتي منها

مهره بصتله بزهول وقالت اغير ..اغير من مين ..واغير على مين اصلا.. اسمع يا قاسم انا قلتهالك قبل كده الف مره احنا مفيش اي حاجه تجمعنا وانت حر في حياتك زي ما انا كمان حره كده

قاسم اتسعت عنيه واسودت من الغضب وقال..نعم يعني ايه انتي كمان حره دي كان

مهره كانت جواها من الغضب اللي خلاها تتجرأ وتقول..يعني محدش له دخل بالتاني ..و يمكن انت في يوم من الايام كمان تلاقيني دخلالك بواحد زي كده ..بس متقلقش مش هاطلب منك تنظف لنا الاوضه

كلمه غباء قليله جدا على وصفها حاليا ..حرفيا جننتو بكلامها ملامحو اتغيرت 180 درجه وبقى يبص لها بغضب شديد وقال.. ما فهمتش برضو.. لان مستحيل يكون الي وصلي صح

بس كان جواها نار بتحرق في قلبها خليتها كملت وقالت ...لا صح انا كمان من حقي اشوف واحد ثاني يرضيني بس متخافش مش همنع نفسي عنك واهو يبقى احتياطي

هنا ضر٨بها قلم قوي جدا وقعها على الارض ..وقرب منها وقال بغل ..100 مره قلتلك تختبريش صبري عليكي وما تطلعيش جناني يا مهره ..ومسكها من فكها بقوه وقال وهو بيبص لعنيها انتي بتاعتي انا ..انا دفعت حقك اشتريتك يعني جس٨مك ده ملكيه خاصه ..انا دافع فيه كتير ولا نسيتي انا اتجوزتك ازاي.. ونسيتي ابوكي رماكي في وشي ازاي عشان اسيبله الارض بتاعتي يعني زي ما الارض بقت ليه بكل شبر فيها انتي بقيتي ليا بكل شبر فيكي

نزلت دموعها بغضب شديد ..وقالت بسيطه لو على كده سهله ..مش هكون مع اي راجل غير لما اتأكد انه هيعلي عليك وهيدفع في الشبر اغلى من اللي انت دفعته

كان هيتجنن من كلامها مسكها من شعرها بقوه ..وقال بغضب انا هعرف اربيكي على الكلام ده كله ..هعرف اقصلك لسانك ده

قالت بسرعه ودموع.. اه وانا عارفه كمان ازاي هتقصه وقلعت الطرحه بتاعتها بسرعه وشقت فستانها جامد من فوق وقالت.. كده هتعاقبني صح يلا اتفضل تعالى اتهجم عليا زي ما بتعمل كل مره مستني ايه

قاسم كان بيبصلها بزهول من اللي عملته وبلع ريقه بارتباك وبعد عنها واخذ نفسه بيحاول يهدى

مهره كمان وقفت بتعب وا ترميت على السرير وبصت بعيد عنه ودموعها بس بتنزل بالم وحزن ..غمضت عينيها عايزه تحاول تنام ما كانش فيه حاجه بتطلعها من اللي هي فيه غير الوقت القصير اللي بتنام فيه

قاسم نام جمبها بهدوء وهو كمان بص الناحيه الثانيه واتنهد وقال انتي السبب في كل ده يا مهره انتي السبب رفضك ليا هو السبب ..ديما تحسسيني انك مغصوبه عليا

مهره غمضت عنيها بالم وقالت.. لان دي الحقيقه يا قاسم انا فعلا مغصوبه عليك

قاسم التفت لها وقال بغضب حتى لو مغصوبه عليا ما ينفعش تعملي كده ما ينفعش تفهميني وتوصليلي كده مش قادره تفكري ان ممكن الحركات دي تجرحني

مهره ضحكت جامد وقعدت وبصيت له وقالت.. تجرحك لا بجد انا اسفه والله طب على سيره الجرح بالنسبه للي انت بتعمله ده ايه

قاسم قال بسرعه .رد فعل..ده رد فعل مش اكتر مش معقول تكوني مش طايقاني واكتب فيكي اشعار

اتنهدت وقالت والحل يا قاسم.. ما فيش حاجه هتتغير انا عمري ما هقبل بيك و

بس قاطعها لما قرب جامد وقال بغضب وقال ..وما تقبليش ليه انتي تطولي اصلا انتي حته فلاحه لا راحت ولا جت ده انتي تحمدي ربك الف مره..ليه متقبليش بيا علشان ايه

مهرة ابتسمت بسخريه وبصت جوه عيونه ...وقالت علشان كده بالظبط مش هقبل بيك يا قاسم علشان شايف نفسك في السما وانا تحت الارض علشان المعايره وقلة الذوق دي

قاسم ارتبك جدا من نظراتها وبقى بيبص في عينيها جامد ..حط ايده على رقبتها من ورا شعرها وقرب من شفا،،يفها وقال...طب انا عايز الرضا ...مره واحده مره واحده بس يا مهره وهتشوفي ازاي هرضيكي كل دقيقه ..انا نفسي اقرب لك في مره واحسك عايزاني زي ما انا عايزك نفسي اشوف الرغبه واللهفه في عيونك لو مره واحده

مهره ابتسمت و هي بتبص جوه عيونه جامد وقالت بتحدي مش هيحصل مش هيحصل ابدا
انا مش قابله بيك ولا هقبل بيك..عمرك ما هتلمسني برضايا ..اخرك تقربلي زي الحيو،انات بطريقتك الهمجيه اللي متعود عليها
بقلم...زهرة الربيع
قاسم بص لها بغضب شديد ونظرات مرعبه تخوف وقال تحت امرك ...ما هو مش بيحب طريقه الحيوا،نات غير الحيوا،نات اللي زيهم وطالما مراتي بتحب الطريقه دي تؤمري وشق باقي فستانها بشده وهج،،م عليها بعن،،ف شديد بطريقه خوفتها جدا رغم انها متعوده عليه لكن كان اسوء من كل مره معاها

بعد شويه دخل ياخد دش ومهره وقفت قدام المرايه بتبص لنفسها بدموع جس٨مها مليان كدمات وشعرها منكوش وهدومها متقطعه نزلت دموعها بحسره وبقيت تجيب لنفسها هدوم علشان تستحمى هي كمان

قاسم خرج من الحمام وهو بيبعد عيونه عنها بحرج زي العاده كل ما بيتنرفز ويقرب منها بالطريقه دي يبقى مكسوف جدا ما يبص لها قعد على السرير وولع سيجاره وغمض عينيه وهو متضايق جدا من نفسه مهره ابتسمت بسخريه واخذت هدومها وراحت الحمام

بعد شويه خرجت وكانت لابسه بيجامه حرير رقيقه جدا وبقت تنشف شعرها وتمشطو

قاسم كانت عيونه على كل حركه بتعملها وبيبصلها باعجاب شديد ومضايق من نفسو قوي ..قرب منها وقال ..احم...انا ...

قاطعتو وقالت بضيق..انت مكانش قصدك...وانا استفزيتك ..حفظاها..وتمام عادي زي كل مره هقولك مش فارقلي

قاسم اتنهد وقال..اهي مش فارقلي دي الي بتنرفزني منك..مهره..مهره اديني فرصه مش هتخسري حاجه...انا..انا عندي استعداد احاول علشانك...جربي انا ممكن اوعدك اني متصرفش معاكي كده تاني وكمان مش هخونك ابدا وشدها عليه جامد وقال ..بس تكوني ليا بكل حاجه فيكي...خصوصا قلبك يا مهره

مهره غمضت عنيها بحزن وقالت..مش قادره..مش هقدر يا قاسم...انا مش عيزاك مش قادره اتخطى فكرة اني اتغصبت عليك..ولا قادره انسى الطريقه المهينه الي اتجوزتني بيها..ونزلت دموعها وقالت..فاكر قولتلي ايه لما جبتني هنا..قولتلي جبتك بتمن الارض يا ترى كل الي لمسوكي قبلي دفعو فيكي ولا انا بس.. فاكر

قاسم نزل عيونه في الارض وقال..فاكر..وفاكر كل حاجه كنت اقولها..وبندم على كلامي صدقيني بس انتي بترجعي تهنيني بطريقه اسؤء كل ما بتقولي انك مجبوره عليا

قالت بضيق...دي الحقيقه..انا فعلا مجبوره عليك انت عارف اني كنت مخطوبه لابن عمي وبحبو و

بس قاسم مسكها من فكها وداس على سنانه بغضب وووووو


انا فعلا مجبوره عليك انت عارف اني كنت مخطوبه لابن عمي وبحبو و

بس قاسم مسكها من فكها وداس على سنانه بغضب وقال...انا كام مره قولتلك متجبش سيرتو ...ليه مصره تخليني اشرب من دمك ليييييه

زقت ايده وقالت بغضب..انا قولتلك منتكلمش احسن ولسه هتمشي شدها لحضنه بقوه وقال...طيب..طيب اهدي...مهره انا ...انا..واخد نفس عميق وقال..انا بغير عليكي قوي بلاش تجيبي سيرتو..مبطقهاش انا مش عايز اذيكي تاني ارجوكي

مهره اتنهدت وقالت..انا قولت كنت بحبو يا قاسم كنت..ده شيئ حصل وانتهى..انا اصلا مبقتش اطيقو من بعد الي حصل لانو موقفش قصاد ابويا ومنعو ...هو حاليا زيو زيك انتو الاتنين اذيتوني وبكرهكم من قلبي

قاسم اتجمد مكانو لما قالت كده وبصلها بزهول ولسه هتبعد شدها بقوه وحض٨نها جامد بحنيه شديده وهو غامرها لقلبو بشده وقال..اوعي تقولي كده تاني..انتي مبتكرهنيش يا مهره مستحيل تكرهيني لا.

مهره نزلت دموععها وهيه بين اديه وضاممها بقوه وحنان شديد وكانت دي اول مره ترتاح كده بين ايديه فضلت شويه في حض٨نه وحمحمت بخجل وبعدت وقالت ..احم قاسم اسمعني كويس يعني انت قولت هنتفاهم ودي مش بتحصل كثير..فانا هقول لك اللي اللي يريحنا انا شايفه انك شاب ما فيش منك بجد يعني جميل وشيك ومعاك فلوس وبنات كتير بتتمناك ..فلو توافق..يعني من غير ما تتعصب

بس قاسم قاطعها وقال بغضب لا هتعصب يا مهره ومتكمليش لانك طلبتي الطلب ده قبل كده وانا رفضت طلاق مش هطلق .. اسمعي يا مهره انا لما جيت عندكم البلد وعرفت ان ابوكي اخد الارض بتاعتنا اللي انا ورثتها من بابا وبيزرعها من غير حتى ما يدينا خبر وقتها كنت ناوي احبسه مش اخذ منه تمنها او ابيعها له او اي حاجه من الكلام ده بس لما شوفتك يومها كنت مستعد ابيع كل اللي حيلتي وتبقي ليا وكانت فرحه عمري يومها لما هو بنفسه قال خدها مكان الارض ماشي مش هكذب عليكي الموضوع في الاول كان رغبه مش اكتر بس بعد كده بقى تحدي وجنون وبقيتي اكبر تحدي في حياتي وهعمل اللي اقدر عليه علشان اكسبه انا معاكي في اي حاجه والنهارده يوم مفتوح تقدري تطلبي اللي عايزاه غير اني اني اطلق وتكوني لحد غيري

مهره اتنهدت بضيق ويأس لانها مش اول مره تسمع منه الكلام ده وقالت بخنقه براحتك بقى بس لازم تفهم ان مفيش حاجه هتتغير وده اخري

قالت كده وراحت نامت على السرير قاسم قرب منها وقال ايه رايك ندي بعض فرصه انتي تجاولي تتقبليني و انا احاول اكون هادي معاكي بس هنحاول بجد هنجرب شهر واحد ولو فشلنا هعملك الي تطلبيه

مهره قعدت بحماس وابتسمت وقالت يعني لو قلت لك اني محبيتكش بعد الشهر ده هتطلقني

قاسم بصلها بغيظ وقال.. يا سلام هو الموضوع يفرح قوي كده على العموم تمام موافق بس زي ما قلت لك هنحاول بمعنى هتسمعي الكلام وتنفذي وبس

مهره اتوترت من كلامه وقالت يعني محاوله زي ايه مثلا

قاسم قرب منها جامد لحد مااختلطت انفاسهم وقال قدام شفا،،يفها... يعني بمعنى هنكون سوا في كل حاجه هنخرج سوا ونتكلم سوا وننام سوا بس كل حاجه هنعملها سوا مش زي العاده انا اعمل وبس فهمتيني

مهره بلعت رايقها بارتباك لما فهمت قصده وهو ابتسم وقال ..يبقى فهمتى.. ايه رايك نجرب حالا وقبل ما تنطق انقض على شفا،،يفها وبقى يبو،،سهم بقوه وجنون مع حنيه شديده تدوب الحجر

مهره كانت زي العاده مش بتبادله مشاعره ابدا بس المره دي كانت في حاجه مختلفه غمضت عينيها باستسلام لانه لاول مره يعاملها بالحنيه دي

قاسم بعد شويه وبص لعيونها وقال شفا،،يفك دواء يا مهرتي ايه رايك نكمل

بلعت ريقها وهزت راسها بالرفض وهيه متاكده انه مش هيسمع لها ابدا بس اتفاجئت لما قال.. على راحتك يا قلبي براحتك خالص

وقام من جنبها وهو بيحاول يتنفس وياخذ نفسه ويهدى كان بيحاول يكسب رضاها ومستغرب ومش مصدق انو بعد عنها في الوقت ده

مهره مكانتش مصدقه رمشت بعنيها بدهشه وقالت.. هو انت بجد هتسبني

قاسم بصلها بابتسامه حلوه وقال..مش انتي عايزه كده

مهره قالت باستغراب ..اه ..اه طبعا ده اللي انا عايزاه بس من امتى يعني

قاسم ضحك ضحكه جميله وقال..مش على اساس اتفقنا من شويه

مهره قالت ماشي يا ريت نفضل عند كلامنا عشان شكلك شارب حاجه وانا مش مطمنه

قاسم ضحك وقرب منها وقال.. كل الحكايه اني هموت وادوق حلا رضاكي هاموت واحس بيكي بتدوبي بين ايديا
اتنهدت وقالت... بس انت بتضيع وقتك

قاسم ابتسمت بغرور وقال.. بكره نشوف اذا كان وقتي اللي هيضيع ولا قلبك يا مهره
بقلم..زهرة الربيع
مهر ابتسمت وقالت.. طيب تمام كده مدام هيبقى الموضوع بمزاجي يعني مش مضطره انام دلوقتي خلينا نشوف فيلم

قاسم بصلها بدهشه شديده وقال.. هو انتي كنتي بتنامي مني قاصده علشان ما قربلكيش

مهره قالت.. بصراحه اه

قاسم بصلها بغيظ وقال... للدرجه دي انا هم تقيل على قلبك...ما علينا قومي خلينا نسمع انا عندي فيلم يجنن

مهره ابتسمت وقالت.. تمام يلا نسمعه
و فعلا شغل الفيلم كان فيلم اجنبي رومانسي جدا وكانو بيسمعوه سوا ومبسوطين جدا

وهم بيتفرجو جه مشهد جريء شويه

مهره نزلت عنيها في الارض بكسوف بس قاسم لقى فرصته وقال ..شوفي المشهد ده حلو ازاي ايه رايك

مهره نزلت عنيها في الارض اكثر وقالت انا مش بحب المشاهد دي اصلا

قايم ضحك جامد وقال بس انا بحبها قوي .قرب اكثر وقال بغمز ...بحبها في التمثيل وفي الواقع

مهره ضحكت ودفعتو وقالت...وبعدين بقى ..سيبك بجد من الكلام ده .. عايزه اسالك عن البنت اللي كانت تحت معاك مين دي

قاسم استغرب سؤالها و قال ...هتكون مين يعني واحده اعرفها والسلام

مهره قالت بضيق ..بس ذوقك مش قد كده على فكره

قاسم ضحك من قلبو وقال..ايه معجبتكيش..عندك حاجه احلى

قالت بضيق بتحاول تداريه...طبعا فيه كتير احلى من كده
قاسم قال ...يا ستي اهو الموجود ..ما انا لو مراتي مطرياها عليا محتاجش للاشكال دي

مهره قالت..يا بني انت اي شقط والسلام...اسمع الفيلم بقى وانت ساكت

قاسم ابتسم وقال..طب تعالي اسمعيه في حض٨ني..خلي الواحد يحس بالرومانسيه ..بلاش نعشها

ضحكت جامد وقالت..قاسم اسمع بسكات ولا قوم امشي
قاسم ضحك وشدها عليه وسند دماغو على دماغها ووبقى يتفرج معاها بانبساط..وهيه ممنعتهوش ابدا واتنهدت بارتياح شديد

بعد شويه كان بيكلمها لقاها نامت على كتفو زي البيبي ابتسم ونيمها على السر وبقى يتأمل ملامحها الرقيقه وبا،،سها من شفا،،يفها برقه وحاول ميضايقهاش وحضنها ونام

في صباح يوم جديد قامت من النوم لقت نفسها في حض٨نو ابتسمت وقربت منو وبقت تبص لملامحه وقالت يا سلام لو تفضل كده على طول يا ترى بتحبيني فعلا ولا بتصيع عليا يا قاسم

قالت كده ولسه هتقوم شدها عليه اصتدمت بصدره وبقى يبصلها بابتسامه

مهره اتفاجأت انه صاحي واكيد سمعها قالت بتوتر.. انت انت صاحي

قاسم ابتسم ابتسامه جميله وقال ...اكيد مش بصيع عليكي...واعملها ازاي ده انتي عليكي جوز عيون يصيعو على البلد بحالها

مهره ابتسمت بكسوف وقالت ..وايه كمان عاجبك غير عيوني

قاسم ابتسم بسعاده شديده جواه لانها بتتكلم معاه وعايزه تعرف عن مشاعره قال... كل حاجه فيكي...و بعد شعرها الغجري اللي نازل على عيونها وقال بعشق كل حاجه فيكي كلك على بعضك تحفه عيونك..وشعرك وملامحك...وبصلها بوقاحه وركذ عيونه على بيجامتها كانت مفتوحه اول زرارين بلع ريقه وقال...وفيه حاجات اجمد بكتير..بس مش هقول

مهره بصت مكان ما بيبص واتفاجئت ان زراير بجامتها مفتوحه بعدت وبقت تقفلها وهي بتبص له بغيظ وقالت انت وقح قوي على فكره انا لما سالتك ما كنتش اقصد كده

قاسم ضحك جامد ضحكه جميله قوي وقال ..مش كل حاجه لازم تاخد حقها يا قمري انت لو استنيتي كنت لسه هقولك كل اللي بيعجبني بالتفصيل حته حته

ضحكت على جنانو وقامت وقالت طب يلا كفاياك هزار . زمان اخوك مستنيك و راحت تاخد دش

قاسم قال بابتسامه ...الصبر من عندك يا رب

بعد شويه كانو نازلين سوا وبيتكلموا وبيضحكوا على السلم وشاكر وعليه كانو بيبصولهم بزهول مستغربين جدا لانهم اول مره ينزلوا سوا واول مره ينزلوا مبسوطين اصلا

مهره قالت بابتسامه صباح الخير

شاكر وعاليه رد الصباح وعليه قالت بابتسامه..ده صباح عسل النهارده .. شايفاكم ضحكات وبسمات يعني عيني بارده عليكم انا ماسكه الخشب اهو

مهره ابتسمت بكسوف وقاسم ضحك وقال لا تمسكيش الخشب ولا حاجه الموضوع ده هيتكرر كثير ابتسمت وقالت ان شاء الله يا رب طيب انا هاخد مهره وندخل نحضر لكم الفطار

مهره دخلت معاها وهو قاعد مع اخوه اللي غمازله وقال ايه النظام مش عوايدك يعني

قاسم ابتسم وقال..قلت اجرب الحنيه يمكن

شاكر قال .. صدقني مش هتندم هتشوف اصلا الستات مش بتيجي بشده ابدا... انا قلت لك الكلام ده قبل كده

قاسم اتنهد وكان قلقان وكل تفكيره لو فعلا بعد الوقت اللي قضوه سوا ما قبلتش بيه ازاي ممكن يطلقها بقى يحاول يشيل اي افكار من دماغو وبيقول يمكن الوقت ده تتعود عليه وتقبله

بعد شويه جهزو الفطار وقعدو يفطرو في هدوء والجميع مبسوط وخلصو الفطار وهم بيلموا السفره اتفاجئو بشخص دخل وقال صباح الخير يا بهوات

عليه وشاكر بصوله باستغراب

لكن مهره وقاسم اتجمدوا مكانهم لما شافوه ولسه
شاكر هيكلمو ا تقدم عليه قاسم بغضب وقال انت ازاي تيجي هنا ...امشي اطلع بره...بره

ولسه هيمسك فيه جري عليه شاكر وبعد عنه وقال في ايه مين ده
عليه قالت بخوف مين ده يا مهره في ايه حد يفهمنا يا جماعه
الشاب قال بتوتر انا جمال ابن عم مهره وكنت خطيبها وبص لمهره وقال..واخيرا لقيت حل هيخلصك من كل ده يا مهره وووووو

*****************************

بقلم...زهرة الربيع

ايه رايكم فى الاحداث يارب تكون عجبتكم وهستنى رايكم وتفاعلكم عليها

توقعاتكم 😉

يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

من نحن

authorمرحبا، أسمي نانا أحمد وهذه مدونتي أسعى دائما لأقدم لكم أفضل المواضيع المنوعة فى الصحة والحياة الأسرية والتكولوجياوالطبخ والفنون والموضة
المزيد عني →

التصنيفات

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *