Subscribe in a reader رواية غرام الفارس البارت 2 كامل - daahsha"دهشة"

daahsha"دهشة"

مدونة شبابية لكل أسرة عصرية تعرض كل ما يخص الامور الدينية و كل الوصفات الطبية الطبيعية والمعلومات العامه المفيدة للعنايه بالشعر والبشره وكل وظائف الجسم المختلفة . وكل معلومات عن النباتات والحيوانات. وكل ما يخص الموضة والديكور وفن الطهى والتكولوجيا و فن التصوير والرسم ومعلومات عامة وألغاز...

آخر المواضيع

9/25/2024

رواية غرام الفارس البارت 2 كامل


رواية,رواية رعب,رواية مسموعة,روايات صوتية,رواية كاملة,روايات,روايات مسموعة,رواية موسيقية,رواية روسية,رواية شعرية,رواية يابانية,رواية أرض زيكولا,روايات

في صباح يوم جديد

أستيقظ فارس من نومه فوجد فرح ما زالت تغط في النوم فنهض من علي الفراش و تناول هاتفه ليجدها التاسعه صباحا فدلف الحمام حتي يستعد للنزول و الفطار مع العائله و بالفعل أستعد فارس و عندما أنتهي قام بأيقاظ فرح من نومها

فارس بصوت متحشرج : فرح فرح يلا قومي الساعه تسعه

فرح و هي تفتح عينيها : خلاص صحيت يا فارس

فارس بنبره شبه آمره غليظة : طيب يلا قومي ألبسي و حصليني علي تحت و متتأخريش زي كل يوم

فرح بتأفف : مش هتأخر حاضر

نزل فارس للأسفل فوجدهم يتناولون طعام الأفطار

فارس بصوت غليظ : صباح الخير

الجميع بصوت واحد : صباح النور

جلس فارس بمكانه بجانب جده و بدأ بتناول طعامه حتي أردف جده متسائلاً عن زوجته

فارس و هو يقضم الطعام و ينظر ناحيه جده : نازله يا جدي و بعدين أنت عارفها عادتها و لا هتشتريها

ثم نظر أمامه مره اخري فتذكر غرام فنادي علي هنيه الخادمة

فارس بصوت عالي : هنيه

أتت الخادمه مهروله : ايوه يا بيه

فارس : روحي أوضه الضيوف و بلغي الضيفه تيجي تفطر معانا

هنيه و هي تؤمأ برأسها : حاضر يا بيه

و غادرت من أمامهم حتي تنفذ ما أخبرها به

رفع فارس رأسه فوجد الجميع ينظرون له باستفهام!!!

نبيل باستفهام : مين الضيفه دي يا ولدي

فارس بهدوء : دي تبقا بنت راشد المنشاوي قابلتها أمبارح و أنا راجع علي الطريق كانت بتجري من رجاله عمها أيمن كان عاوز يجوزها غصب من أبنه بلال

أوما نبيل له براسه و هو ينظر له نظرات غامضه و هناك ما يدور بعقله

أتت غرام أثناء حديثهم فنظر لها الجميع

فارس و هو ينظر لها: تعالي اقعدي عشان أفطري يلا

أقتربت غرام من الطاوله

غرام بخجل : صباح الخير

رد عليها الجميع ما عدا الجد فظل ينظر لها نظرات غير مفهومه غامضه لـ تلاحظ غرام نظرات الجد فسيطر عليها التوتر و الارتباك

اشار لها فارس حتي تجلس فـ أقتربت و جلست معهم و بدأت في تناول الافطار معهم حتي دلف عليهم أحد الغفر ثم اقترب من الجد و همس له ببعض الكلمات الذي جعلت الغضب يسيطر عليه

نهض نبيل العمري من علي الطاوله و هو يضرب بعصاه علي الارض و يردف بلهجه حاده و غاضبه : فارس قوم ورايا علي المكتب

نهض فارس بأستغراب و أندهاش من نبره جده و دلف خلفه المكتب

الجد : انت متاكد أن انت ساعدتها للحرمه اللي قاعده بره دي

فارس بأنعقاد حاجبيه : انت بتشكك في كلامي و لا ايه يا جدي

الجد بغضب : البلد كلها بتكلم عنك أنت و هي بيقولوا أن فارس العمري هو اللي هرب بنت المنشاوي يوم دخلتها و جابها الدوار حداه و بيقولوا عليها انها عشيقتك 

فارس بغضب : ايه الحديث الماسخ ده انا هقطع لسان كل اللي أجرء يجيب سيرتي علي لسانه

و كاد فارس ان يخرج فأوقفه الجد

الجد بغضب : انت رايح فين دلوقتي

فارس بغضب اشد : رايح اوقف كل واحد جاب سيرتي عند حده مش فارس العمري اللي يحصل معاه كده

خرج من غرفه جده و هو ينوي أن ينهي هذا الموضوع

.................................................................

أما فرح فبعد نزول فارس للافطار مع العائله غطت في النوم مره اخري و لكنها استيقظت علي صوت طرقات علي الباب نهضت فرح و فتحت الباب فوجدت والدتها أمامها

فرح بتأفف : في إيه ياما علي الصبح

وأتجهت ناحيه الفراش مره اخري

وفاء بغيظ من تصرفات ابنتها و لامبالتها : أنتي نايمه هنا و مش دريانه باللي بيحصل من ورا دهرك

فرح و هي تعتدل علي الفراش و تنتبه لحديث والدتها : إيه اللي حصل ياما

وفاء بكره وغل : ابن فاطمه جايب واحده الدوار و مقعدها في أوضه الضيوف و البلد كلها بتحكي عليهم بيقولو أنها من عيله المنشاوي و كان فرحها علي أبن عمها و أنه جوزك هربها يوم الفرح و جابها هنا و بيقولو كمان انها عشيقته

فرح بصدمه : أنتي بتقولي إيه ياما

ثم استرسلت حديثها:  أنتي متأكده من اللي بتقوليه ده

وفاء و هو تجز علي أسنانها : أنتي إيه مبتفهميش بقولك البلد كلها بتكلم عليهم

.................................................................

خرج فارس من الدوار و أتجه ناحيه الغفر فرآه الغفر فنهضوا من مجلسهم أحتراما له

فارس بلهجه حاده و صوت غاضب : عاوز اللي مسئول عن اللي حصل يبقا عندي هنا و تحت رجلي مفهوم و لا لا

اماء له الغفير متمتم: مفهوم جنابك

رحل فارس من أمامهم عائدا للدوار مره أخري

.................................................................

بعد أن سمعت فرح هذا الحديث من والدتها غضبت كثيرا فنهضت من علي فراشها و اتجهت ناحيه باب الغرفه و فتحته بعنف و خرجت مهروله من الغرفه تنوي ان تلقن تلك الفتاه درسا لن تنساه و اتجهت ناحيه غرفه الضيوف و وفاء خلفها و ظلت تطرق الباب بعنف و هي تردف بصياح غاضب

فرح بغضب جحيمي : أفتحي الباب، افتحى الباب ده

فزعت غرام من هذا الطرق العنيف و ابتلعت ريقها بخوف و اقتربت من الباب تنوي فتحه و معرفه ما يحدث

فرح و هي تطرق الباب بعنف : بقولك افتحي يا و**

فتحت لها غرام و انصدمت مما فعلته فرح بها فهي بمجرد ان فتحت لها الباب قامت بجذبها من خصلاتها و ظلت تكل لها الصفعات و الضربات هي و والدتها

وفاء و هي تسدد لها اللكمات : اه يا فاجره عاوزه تخربي علي بنتي وتخدي منها جوزها

فرح بصياح : مش هسمحلها ياماما سامعه مش هسمحلك تاخديه مني

كل هذا تحت صراخ غرام من عنفهم و ضربهم لها فتجمع كل من بالمنزل ناحيه الصوت لـ يجدو وفاء و فرح يضربان الضيفه

فاطمه بغضب : في ايه يا وفاء بتضربوها ليه اكده

فرح : الهانم الحلوه تبقا عشيقه جوزي و البلد كلاتها عرفت و بيكلمه عنهم عرفتي بنضربها ليه يا خالتي

في نفس الوقت كان فارس يدلف للدوار و وصل لمسامعه صوت صريخ و أصوات عاليه قادمه من ناحيه غرفه الضيوف فأتجه بسرعه ناحيه الغرفه فوجد زوجته و والدتها يضربون غرام بعنف و هي علي الارض و تصرخ و كل من بالمنزل شاهدوا هذا ووالدته تحاول الفض بينهم اما غرام فكانت قد استسلمت لهم تماما بعدما راخت قواها

فارس بصوت عالي و غاضب  : فرح ابعدي عنها

أبتعدت فرح عنها و أقتربت منه و أردفت بغل : خايف عليها ليه ها يبقا الكلام مضبوط و بنت الكلب دي عشيقتك

صفعها فارس علي وجها بعدما أحتدت عيناه ونظراته ونظر لخالته وفاء : خالتي طلعي بنتك أوضتها و خليها تخاف علي نفسها

أبتلعت وفاء ريقها بخوف منه فهي تعلم انه لن يمر الامر مرور الكرام فأخذت ابنتها من يديها و صعدت بها و هي تلعن تسرع ابنتها و تلعن نفسها لانها لم توقفها و تمادت معها

أما فارس فاتجه هو و والدته ناحيه غرام التي كانت أعتدلت في جلستها و ضمت ركبتيها و كانت تبكي بشده

نظر لوالدته و هو اردف بهدوء ظاهرى

فارس : أمي لو سمحتي دخليها أوضتها و أنا هبعتلك هنيه خليها تمسحلها وشها و تدهنه

أؤمات له والدته و نظرت لغرام بشفقه و قامت بمساندتها علي النهوض

فاطمه : قومي يا بنتي قومي

فنهضت معها غرام و دلفوا الي الغرفه

.................................................................

أيمن : عفارم عليكم يا رجاله هو ده الكلام الصح

دلف بلال مجلس والده فوجده مجتمع برجاله

بلال بغضب : اطلعو برا

فنظر الرجال لايمن الذي أؤما لهم برأسه حتي يغادروا

بعد أن خرج رجاله أردف بلال بأنفعال

بلال : البلد كلها بتحكي عن غرام و فارس يا بوي بيقولو انها عشيقته

صدح صوت ضحكات والده بالمكان و اردف من بين ضحكاته

أيمن : طب و أنت إيه اللي مضايقك

بلال بأستنكار : أزاي يعني يا بوي دي بنت عمي في الاول و الاخر يعني من لحمنا و دمنا و احنا متفقناش علي كده انت قولتلي انهم هيحكو انها هربت و اللي ساعدها فارس لكن عشيقته دي لا يا بوي كده سمعتها بقت علي كل لسان في البلد

أيمن : متتحمقش اووي بس كده و بعدين هو ده اللي انا عاوزه يحصل

بلال باستغراب : عاوز سمعتها تبقا علي كل لسان ليه يا بوي !!!

أيمن بخبث : عشان اغسل شرفي بيدي و اقتلها و محدش يقولي تلت التلاته كام فهمت بقا

بلال بانفعال : بس أحنا مكناش متفقين علي أننا نموتها و بعدين عاوز تموتها ليه ما انت خدت اللي انت عاوزه

أيمن بغل : صحيح خدت اللي انا عاوزه بس انا مش هسيبها عايشه لازمن تحصل ابوها مش هطيق حاجه من ريحته تبقا عايشه و فيها نفس لازمن تحصل ابوها و امها

.................................................................

دلف فارس الغرفه و قام بدفع الباب خلفه بقوه  فوجد خالته ما زالت مع زوجته بالغرفه و تحاول تهدأتها فهي ما زالت غاضبه

فارس بصرامه : أطلعي بره يا خالتي

نظرت لابنتها و أومأت له راسها و خرجت من الغرفه

فاقترب فارس من فرح : أنا عاوز افهم بقا ايه اللي انتي عملتيه ده ؟

فرح بغل : تفهم !

هو انت عاوزني اشوفك جايب عشيقتك لحد هنا و اسكت و اسيبها كدا في حالها

فارس بسخريه : لا اضربيها و بهدليها

وسرعان ما أقترب منها و قام بجذب شعرها

فارس بصوت كفحيح الافاعي : انتي عارفه كويس اني مبحبش امد ايدي علي حرمه بس انتي زودتيها اوووي انهارده يا فرح

فرح بوجع : اه يا فارس شعري

فجذبه بقوه اكبر : عارفه يا فرح لو اللي حصل ده اتكرر تاني

فرح بتوجع : ااه خلاص بقا سيب شعري يا فارس

ترك فارس خصلات شعرها و قام برفع سبابته و اردف بنبره محذره

فارس: أنا قولتلك و أنتي حره يا بنت عمي

وخرج من الغرفه مغلقًا الباب من خلفه بغضب

.................................................................

ذهب ايمن مع رجاله بعد ان رفض بلال أن يذهب معه فهو لا يوافق علي ما يريد ابيه فعله بابنه عمه الي دوار العمري و طلب أن يقابل نبيل العمري

بلغ الغفير نبيل العمري بمجئ أيمن المنشاوي

فقام الغفير بأصطحاب أيمن و لكن دون رجاله لحديقه الدوار فاصطنع ايمن الغضب و هو يقترب من نبيل العمري

نبيل : تعال يا أيمن

أقترب ايمن منه و هو يردف : انا عاوز بنت خوي يا حاج

أومأ له نبيل : حقك طبعا دي بنت اخوك

أتي فارس من خلفهم و اردف بتحدي

فارس : لا مش حقه لما يبقا عاوز يجوزها ابنه غصب يبقا مش حقه يا جدي

أيمن بغل و غضب مصطنع : أنت بذات متتكلمش بعد عملتلك السوده بقا اجيلك أمبارح عشان أخدها من هنا تقولي يأما الجوازه تتلغي ياما مش هأخدها و في الاخر تطلع بتعمل كله ده عشان الهانم تبقا عشيقتك

أقترب فارس منه و هو يسدد له اللكمات: لما تتكلم مع فارس العمري تتكلم بادب فاهم و لا لا

ضرب نبيل بعصاه علي الارض : كلام فارس مضبوط يا أيمن من امتي بتتكلم ويانا بالطريقه دي

أيمن بأسف مصطنع : معاك حج يا حاج حقك عليا بس أنا عاوز بنت أخوي لازمن ترجع معايا

فارس بعند : مش هترجع و مش هتجوز غصب

أيمن بسخريه : هو انت فاكرني لسه عاوز اجوزها ابني و لا ايه

ف اكمل بغل : لا انا عاوز اغسل عاري بايدي

فارس بدهشه : عار ايه اللي بتكلم عنه يا راجل انت انا بنت اخوك أول مره اشوفها كانت امبارح

أيمن : اه و انا المفروض أصدق الكلام ده صح

ثم نظر لنبيل : انت يا حاج كبير البلد دي و معروف بانك بتحكم بالعدل و انتو دلوقتي واخدين بنت اخوي و انا عاوزها لازمن اغسل عاري اللي اتلوث بسبب حفيدكم

نبيل و هو يقف من مكانه : لم لسانك يا ايمن و اعرف انت بتكلم عن مين و عند بعند بقا بنت اخوك مش هتتحرك من هنا

ايمن بصدمه : يعني إيه الكلام ده هتتستر عليهم و هتخليله عشيقته هنا حداه فى الدوار

فارس بغضب و يمسكه من قميصه بعد ان فهم ما يدور بذهنه : بقولك ايه متستعبطش علينا و قول أنك بتلكك عشان تقتل بنت اخوك و لقيتها حجه عشان تتخلص منها

نبيل باستفهام : ايه اللي انت بتقوله ده يا فارس ؟

فارس بغضب : اصل بالعقل كده يا جدي رجالته كانو مسكينها يوم الفرح و بيرجعوها معاهم بالعافيه و انا شفتهم و انا راجع و خدتها منهم و رجالته شاهده يبقا منين مصدق إني أنا اللي هربتها و مش بعيد يكون هو اللي مطلع الأشاعه دي عشان عاوز يقتلها

ثم نظر لايمن : قولي بقا عاوز تقتلها ليه ها

أيمن بكدب : إيه التخاريف اللي بتقولها دي انا رجالتي ممسكوش حد و محصلش اي حاجه من اللي انت بتقولها دي و بنت خوي هاخدها يعني  هاخدها

فارس بغضب : و انا قولت كلمتي ووريني هتاخدها ازاي

نادي فارس علي الغفر و آمرهم باخد ايمن و رجاله و طردهم من الدوار فخرج ايمن من الدوار و هو يتوعد بانه سيعود و سيرحل بها المره القادمه فهو لن يعود الا بها

.................................................................

بعد رحيل أيمن جلس فارس مع جده حتي يجدو حل لتلك المعضله

نبيل و هو يزفر بضيق : أيمن مش هيسكت و الفضيحه دي لازمن تتلم

فارس بأنفعال : طب يبقا يوريني هيعمل إيه

نبيل بتفكير : مش هو اللي هيعمل اهل البلد هما اللي هيكلمو اكتر و اكتر و هيقولو انك طمعت في بنت اخوه و خدتها من ابنه و بعدين سمعه البت انضرت خلاص بعد ما قالو عليها عشيقتك و اسم عيله العمري هينضر من اللي حصل ده

صمت فارس بغضب من ايمن و من اهل البلد اهذا جزائه لمساعدته لهذه الفتاه اليتيمه

فارس : طب و بعدين يا جدي ايه الحل

نبيل بتفكير : مفيش حل غير انك تتجوزها....... 

*****************************

بقلم... فاطمه محمد

ايه رايكم فى الاحداث يارب تكون عجبتكم وهستنى رايكم وتفاعلكم عليها

توقعاتكم

يتبع

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

من نحن

authorمرحبا، أسمي نانا أحمد وهذه مدونتي أسعى دائما لأقدم لكم أفضل المواضيع المنوعة فى الصحة والحياة الأسرية والتكولوجياوالطبخ والفنون والموضة
المزيد عني →

التصنيفات

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *