Subscribe in a reader رواية الباشا كاملة بقلم فريدة... الفصل العاشر - daahsha"دهشة"

daahsha"دهشة"

مدونة شبابية لكل أسرة عصرية تعرض كل ما يخص الامور الدينية و كل الوصفات الطبية الطبيعية والمعلومات العامه المفيدة للعنايه بالشعر والبشره وكل وظائف الجسم المختلفة . وكل معلومات عن النباتات والحيوانات. وكل ما يخص الموضة والديكور وفن الطهى والتكولوجيا و فن التصوير والرسم ومعلومات عامة وألغاز...

آخر المواضيع

1/02/2024

رواية الباشا كاملة بقلم فريدة... الفصل العاشر


رواية ايكادولي,رواية أنتيخريستوس,روايه كاملة,حكاية قبل النوم,روايات كاملة,روايات هايدى,روايات رومانسية,اجمل روايه,روايات كامله,روايه ارض زيكولا,رواية,افضل روايه,روايات,روايه يوتوبيا,روايات ايمان,القصه كامله,رواية الابله,حكاية,روايات صعيدية,تفصيل الحادث عن جريمه جامعه المنصوره 2022,روايه في حكايه,الفهد,حكايه و روايه توتا,قصص كامله,روايات بسمه,حكايات نصف الليل,القصه وما فيها



جلست وحيده داخل غرفتها بعد ان تركته جالس مع اخيه و كرم و اللذان يحادثانه في شيئا هاما يخص العمل

شردت في كل ما حدث معها منذ ان كتبت علي اسمه ...

.تبتسم مره و تقطب جبينها مره و تتنهد بهم الاف المرات .....

زفرت بحنق و قالت : جرالك ايه يا ندي مانتي عارفه ان طريقك طويل و مليان مطبات ...ايه هتتعبي من اول خطوه كده ...

قدرك انك عشقتي واحد عنيد و ممكن يضحي بنفسه و سعادته عشان غيره يبقي استحملي بقي لحد ما تقدري تفتحي قلبه ....

نظرت لنفسها بتحدي بعد ان وقفت امام المراه و قالت : انا مكنتش احلم ان ابقي مراتك حتي لو عالورق و لا ان يتقفل علينا باب واحد في يوم من الايام....بس ادام ده حصل يبقي انت نصيبي الحلوه من الدنيا و لو هحارب الكون كله و انت اولهم لازم اوصل لقلبك ادام ربنا من غير ترتيب مني وصلني لبيتك

ابتسمت بحب و قامت بفتح خزانتها ووقفت تنتقي منها شيئا مثيرا باحتشام ...كيف ذلك لا نعلم و لكن مع تلك العنيده يجب ان نتوقع منها كل شىء و نقيضه

ارتدت قميصا قطنيا قصير ملتصق علي جسدها الفتن ذو حمالات رفيعه و تركت سلاسلها الذهبيه حره خلف ظهرها الظاهر نصفه و اتجهت الي المطبخ لكي تصنع له كيك البرتقال الذي يعشقه و ستحضره بقادير العشق القابع داخلها......

اندمجت فيما تفعله و لم تشعر بمن يراقبها بصدمه فبعد ان ذهب ضيوفه كاد ان يدلف لها الغرفه و لكنه سمع صوتها و هي تغني مقطوعه لام كلثوم فاتجه ناحيه المطبخ و حينما راها بكل تلك الفتنه و صوتها العذب ذاد المشهد ابهارا وجد حاله يقف فقط يتطلع لها بمشاعر جديده عليه و لاول مره تطأ قدمه ساحه الحب فوجد حاله تائها غريبا فيها ....

هل ستاخذي بيدي ايتها الصغيره ام ستتركيني اتخبط بين طرقاتها وحدي.....تحرك اليها دون ان يفكر مرتان ثم قام بضمها من الخلف و حينما انتفضت من المفاجأه مال عليها هامسا في اذنها بصوت شجي ....

عيني عيني عالعاشقين ...حاياره مظلومين...

عالحب مش قادرين.....

هكذا اكمل باقي المقطع الذي كانت تتغني به بصوتا شجي يجعلك تذوب من جماله

لفت راسها له و قالت بزهول : انت صوتك حلو اوي يا حسن عمري ما تخيلت انه يبقي بالجمال ده او انك اصلا ممكن تغني فيوم

ابتسم بهدوء و داعب انفها بخاصته وهو يقول : دي حاجه محدش يعرفها عني غير بيبو ...من زمان و انا بحب الغني و اممم يعني كنت ساعات بدندن مع نفسي انا و بيبو لما كنا نسهر ....

و احنا شباب ...قال كلمته الاخيره بهم لكي يذكرها و يذكر حاله بفارق السن بينهما و هي اكثر من يفهم عليه فمدت يدها تلامس وجنته و قالت بعشق يلمع داخل عيناها : بس انت لسه شباب يا حسن الي قدك اصلا لسه مفكر يتجوز بس انت الي ابوك الله يرحمه كان مستعجل عشان يفرح بيك

نظر لها بطريقه لم تفهمها و لكن ما لمحته داخل عينه هو الحيره ...لفت جسدها المحاط بزراعيه حتي تصبح مواجهه له و قالت : مالك يا حسن ايه الي محيرك احكيلي مش كنا ديما صحاب و بتقولي عالي جواك

ابتسم بحنين و قال : و كنت بعد ما اطلع كل الي جوايه ابصلك بقرف و اقول مش عارف ايه الي هبلني عشان افضفض لعيله

ردت له الابتسامه باجمل و قالت : عشان كنت متاكد ان العيله دي عمرها ما هطلع كلمه لحد مالي بتقولها و ساعات كنت بقولك راي تنكر

هز راسه يمينا و يسارا و قال :: لا مش هنكر ...

و طالما احنا صحاب من زمان برغم فرق السن هسالك سؤال و اتمني انك تجاوبيني بصراحه و متكدبيش عليا و لا تحوري

ندي : و انا عمري ما كدبت عليك يا حسن اسال و انا اقسملك اني هقول الصدق

رفع راسه لاعلي ليخرج نفسا كان مكتوما بداخله ثم اخفضها مره اخري و نظر لها بعمق ثم قربها اكثر حتي التصقت به و قال : عايزه توصلي لايه يا ندي ...

انا مش تلميذ و بشوف جوه عنيكي حاجات انا مش حابب اصدقها و كلامك الي بيحمل معنايين بس انتي تقصدي كل حرف بتنطقيه ....قوليلي الصراحه مهما كانت و انا هصدقك و هفهمك .....

صمت حل بالمكان و لم تحيد عين احدهم عن الاخري و كأن لغه العيون هي من تتحدث الان و لكلا منهم حديثه الخاص ما بين العشق ...و التوهه ...و الحيره ...و التصميم...و الكثير من الرفض

حسمت امرها فالعشق لا يمكن مداراته ابداااا ....

تنفست بعمق و قالت : هقولك يا حسن عشان اريح نفسي و اريحك و عشان متعودتش اكدب عليك و الاكتر اني حابه اقولك عشان تعبت ....

نظر لها باهتمام فاكملت : تعالي نقعد بره عشان نتكلم براحتنا

جلس فوق الاريكه ظنا منه انها ستجلس بجانبه و لكنه تفاجأ بها تجلس امامه علي ركبتيها فقال : ليه قاعد......

وضعت يدها فوق شفايفه حتي تسكته و قالت : انت سالتني و انا هجاوبك بس يا ريت متقاطعنيش ...هز راسه علامه الموافقه. ....

سحبت كفها  ثم قامت بامساك كفيه بخاصتها و قالت بحروف تقطر عشقا دون ان تضع اي حدود او فوارق يحكمها الكبرياء بينهم : انا كدبت عليك يا حسن ...

انت عمرك ما كنت و لا هتكون اخويا ....

انا قاعده كده و انا بكلمك عشان اقولك ....

تحفزت جميع خلايا جسده لما هو قادم و لكنه صدم حينما اكملت : انا بركع تحت رجلك و بقولك انا بعشقك يا حسن ...عمري ما شوفت راجل غيرك و لا عايزه اشوف ...كنت حلم مستحيل يتحقق بس ربنا جمعنا من غير معاد ...

ياما اتمنيت انك تحس بيا و تعرف قد ايه بحبك ...بس انت مكنتش شايفني غير اختك الصغيره...

في كل مره اسمعها منك كنت بتجرح و الجرح يكبر لما تيجي تقولي في واحد متقدملي ...فضلت اتجرح منك جرح وري جرح لحد ما حسيت ان قلبي اتقطع مليون حته ....

مسحت دمعاتها التي تهبط بهدوء لتؤاذرها في ذلك الموقف العصيب و اكملت : بس كانت مجرد ضحكه منك و لا حاجه حلوه تجبهالي بطبطب علي قلبي و يرجع عشقي ليك يداوي جراحي ...

انا بقولهالك من غير ما احس ان بقلل من نفسي بالعكس انا فخوره بحبي ليك و بالي هقوله حالا...

اخذت نفسا عميق و قالت بحروف تقطر عشقا يغلفه التمني : انا بعشقك و بتمني اكون جاريه تحت رجليك يا حسن ..بره الباب ده اكون الزوجه المحترمه الي بميت راجل ...و جوه البيت ده اكون مراتك و حببتك و عشيقتك الي بتتمنالك الرضي ترضي ...

انا مش بعرض نفسي عليك و لا بجبرك انك تحبني انا بس قولتلك كل الي جوايا عشان محتاجه انك تدي لنفسك و لحياتنا مع بعض فرصه ...حاوطت وجهه بكفيها و اكملت بوله : حبي ليك يكفينا احنا الاتنين يا حسن خلينا نجرب في الفتره الي عيشينها مع بعض ..

اديني فرصه اعيشك مع ندي الي بتحبك و بتموت فالتراب الي بتمشي عليه مش طمعانه فقلبك كله ...كفايه بس انك تبقي حابب تكمل معايه و انا وقتها هكون اسعد واحده فالدنيا و مش عايزه حاجه منها تاني

صدمه ...زهول....قلبا يخفق بشده مع كل حرف خرج منها و عيونها تاكد علي صدق حديثها .....لاول مره حسن الباشا يجد حاله عاجزا عن النطق بحرف او التفكير في كلام يناسب ما قالته تلك العاشقه الصغيره... ...

و هي تنظر له بامل يكبر بداخلها كلما رات عيناه تناظرها بارتياح و تعجب لا يهم ...المهم انها لا تجد بهم الرفض

قبل جبينها بتمهل و قال : انتي تاج علي راسي يا ندي عمرك ما تبقي جاريه ابدا ...انتي ست البنات و الف مين يتمناكي

ردت عليه سريعا : و انا مش عايزه منهم غيرك يا حسن ....

نظرت له برجاء و اكملت : ممكن تبقي فيوم منهم ..من الي بيتمنوني يا حسن

رفعها من فوق الارض مجلسا اياها فوق ساقيه و ضمها بحنان جديد عليه ....

وجد حاله يقبلها عدت قبلات فوق راسها و شيئا ما بداخله يطالبه بل يلح عليه بالموافقه علي طلبها ...

لم لا مجرد فرصه و لنري ماذا سيحدث....

هكذا اقنع حاله برغم ان وجيب قلبه يقول غير ذلك

ابعدها عن صدره لتنظر له و قال بهدوء ينافي ثورته الداخليه و المعارك الطاحنه التي تدور بين عقله و قلبه : فاكره لما بوستك اول مره و بعدها بوست دماغك

هزت راسها فاكمل : قولتلك دي بوسه تقدير و احترام ليه ...عشان اتاكدت ان اول واحد لمسك يا ندي خدت اول بوسه منك

نظرت له بحزن و قالت : و انت كنت شاكك فيا

رد بحسم : ابداااا عمري ما اشك فاخلاقك لحظه يا بت انا مربيكي علي ايدي بس كل الحكايه ان اي راجل بيفرح لما يحس انه اول واحد لمس واحده فاهمه

ابتسمت بعشق و قالت : انت اخدت مني اول كل حاجه يا حسن ....اول دقه قلب و اخرها كانت ليك ...

اول دمعه كانت بسببك ...

اول جرح كان منك ...

اول فرحه حقيقيه اعيشها لما اتكتبت علي اسمك ...

و اول بوسه و مسكه ايد كانت من نصيبك يا ....حبيبي

اغمض عينه يستشعر حلاوه الكلمه و التي احدثت تصدعا داخل جدران قلبه و لكنه تحدث بتعقل : انا مش عايز اظلمك معايه يا ندي انتي عارفه ظروفي ده غير طبعي الذباله مش هتستحمليني ...كنا الاول بنتشاكل و نعند قصاد بعض بس كنت اقول اختك الصغيره و بتدلع عليك انما دلوقت الوضع هيختلف مش هقبل عنادك ده غير المشاكل الي هتعيشي فيها مع ضرايرك ...

انتي تستاهلي حياه احسن من كده

ندي : لو حياتي معاك ظلم ليا انا راضيه و لو هعيش معاك في نار انا راضيه....و لو انت مربيني علي ايدك زي ما بتقول هتبقي واثق اني هعرف افرق كويس عن طريقتي معاك قبل كده و اسلوبي معاك بعد ما بقيت ...مراتك ...مرات حسن الباشا

هل للحديث مكان بينهم الان ...لا و الله ...كل خليه في جسده طالبته بها و لم يجد ردا علي حلاوه حديثها و قال : هديكي و هدي نفسي فرصه يا ندي و انا كمان هفتحلك قلبي و هكلمك بصراحه بس اتمني متستغليش الي هقوله بعد كده تمام

ندي : تمام

سحب نفسا عميقا و قال : انا عمري ما حبيت ...

كنت بستغرب من بيبو لما كان بيحكيلي علي حبه لاختك ..

لا و اتريق عليه كمان بس كان جوايا نفسي اجرب الي بيحكيه و اعيشه...

كنت اوقات بتخيل نفسي و انا واقع فالحب هبقي عامل ازاي ...

هتوحشني ...هغير عليها ...

هضربها لو مسمعتش كلامي و لا هاخدها في حضني ....

ملس علي وجنتها برقه و اكمل وهو يتفرس ملامحها : كنت بتخيل شكلها ...بس لما ملقيش ملامح واحده عجباني كنت بتخيلها شبهك ....

ابتسم بحلاوه مع اتساع ابتسامتها و اكمل : اصل انتي كنتي احلي بنت فالحاره و انا مخرجتش كتير بره الحاره عشان اشوف بنات تانيه....

كنت حابب الشعور نفسه و كان نفسي اوي اجربه ...لما كنت اسمع اغنيه لام كلثوم بعيش مع كل كلمه بتقولها و احس بيها ....

زفر بحزن و اكمل : بس مع قرار ابويا بجوازي من بنت عمي و انا كنت لسه عندي ٢٢ سنه ضاعت كل الاحلام دي و واحده واحده اتلهيت في شغلي و الجواز الي محستش بفرحته و مشاكل الخلفه و ملحقتش اتاقلم علي كل ده ابويا مات بعدها امي جوزتني تاني عشان تشوفلي عيل يشيل اسمي ...

و دخلت فدوامه ضيعت اخر امل ليا ان ممكن اعيش الحب ...نظرت له باستغراب فاكمل : ايوه يا ندي الحب بيتعاش مش بيتحس بس ....

بتعيشي فيه كل حاجه و عكسها ...ناره و جنته ...حلاوته و مراره ...

شوقك و غربتك و انتي بعيد عن حبيبك ...

و الامان الي بتحسي بيه جوه حضنه لانه ببساطه حضن حبيبك هو الوطن الي بتشتاقيله لما بتبعدي عنه .....

تنفس بارتياح بعد ان اخرج ما في جعبته و قال : و طريقه حياتي انتي عرفاهه مفيهاش جديد احكيه

و عشان كلامك صحي فيه الامل الي ضاع مني من سنين انا مش هقولك هناخد فرصه مع بعض لا ...انا هحارب عشان الفرصه دي تنجح يعني مش هتتعبي لوحدك معايه خصوصا اااا.....صمت للحظات يحاول ان ينتقي كلمات مناسبه يكمل بها حديثه و لكنها لم تعطيه الفرصه ليفكر فقالت بلهفه : خصوصا ايه يا حسن قول عشان خاطري

ابتسم و قبلها بسطحيه ثم اكمل : خصوصا ان حاسس ان البت الصغيره الي كانت بتتشعلق في دراعي مكان ما بروح و لما كبرت و بقت صاحبتي و مخزن اسراري ...ملس علي وجهها وهو ياكلها بعيناه و اكمل : و الي بقالها فتره مجنناني بجمالها و حركاتها الي كانت بتحاول توصلي بيها حبها ليا ...

اممممم تقدري تقولي ليها حته جوايه محدش وصل ليها قبلها ....

يعني مش هتتعبي اوي معايه و انتي و شطارتك بقي يا ندوش انا ساعدتك و حطيت رجلك علي اول السلم ...

يا تري هتقدري تكملي و لا في نص الطريق هتقفي و تقولي تعبت

هل تشعرون بتلك الفرحه التي غزت روحها لدرجه انها عجزت عن النطق .....و لكن عيناها و بريق العشق اللامع بها وشي بالكثير و ما كان منها الا ان تاخذ نفسا عميقا و تقول : هقدر ...هقدر يا حسن و لو تعبت حبي ليك هيقويني ...بس انت مش هتسيب ايدي صح

امسك كفها و طبع قبله دافئه بداخله و قال : عمري ما هسيبها غير لو انتي طلبتي يا ندي

نظرت له برجاء مغلف بالعشق و قالت : اوووعي ...اوعي تسبها يا حسن حتي لو في يوم اتجننت و طلبت منك تسيبني مع ان انا واثقه عمرها ما هتحصل لو بموتي بس لو ده حصل وقتها اضربي كسرني ....احضني و خبيني من غدر الدنيا بس متسبنيش يا حسن

تلك القبله الممزوجه بحلاوه عشقها له و محاربتها من اجله و بدايه حب قد نثرت بذوره داخل ارض قلبه القاحله ....كانت حقا اروع من ان توصف ببعض كلمات ....هنا و يصمت الحديث ...و تخجل الحروف عن وصف ذلك اللحن الذي عزفه فوق ثغرها ...و كانه ينهل من عشقها ليروي عطش قلبه الذي يحلم بالحب منذ سنوات

ابتعد قليلا و قال : اتفقنا بس انا مش هقرب منك غير و انا واثق انك حببتي الي اتمني اكمل حياتي معاها عشان مظلمكيش يا ندي ....

ممكن القسوه الي اتعودت عليها تغلب قلبي الي بيتمني يحبك ...

او انتي متستحمليش طريقتي و ظروفي و تتعبي ...

يبقي عالاقل اكون سيبتلك حاجه بدل ما انا اخدت ....اول كل حاجه

احتضنته و ....فقط اراحت راسها فوق صدره بامان ...بحب....بعشق احتل خلاياها .....و اخيرا ...بتمني و تصميم علي كسب معركه عمرها. ....كما اسمتها

بعد وقت ليس بقليل كسر الصمت و قال بمزاح حتي يلهي حاله عن حربه الداخليه : الا انتي كنتي بتعكي فايه جوه المطبخ

انتفضت من داخل حضنه و قالت : يا لهوووي عجينه الكيكه نسيت احطها فالفرن ...منك لله يا حسن نستني الدنيا

امسكها من شعرها برفق و قال : يااااا بت لسان اهلك الي عايز اقطعه ده انا لسه قايلك ايه

ضحكت بصخب ثم اهدته قبله شقيه فوق وجنته و قالت : معلش علي ما اتعود الم نفسي و لساني معاك متبقاش افوش كده .....

ضحك بفرحه لاول مره يشعر بها داخل قلبه ثم ترك شعرها و قال : طب روحي شوفيها و لو باظت اعملي غيرها بس بالرتقان ماشي

نظرت له بعشق و قالت : انا اصلا عملاها كده عشان عارفه انك بتحبها و كنت بتيجي لامي مخصوص عشان تعملهالك و انا اتعلمتها عشان كان من ضمن احلامي ان اعملهالك ....في بيتنا

اغمض عينه برفق و قامت هي بهدوء لتكمل ما كانت تفعله ...و لتتركه يختلي بنفسه حتي يرتب تلك الفوضي التي احدثتها بداخله ....و ما كان منه الا ان يشعل سيجاره و لاول مره ايضا يستمتع بتدخينها و هو يعيد كل ما حدث بينهم و قلبه يخبره انها هي ....و هي فقط من ستحي قلب الباشا

انقضي اليوم بسلام و لم يخلو من مشاكساتهم معا حتي اتي الليل و اتي معه عذابه ...

فقد صدم حينما وجدها تندس داخل صدره متخذه منه وساده زفر بحنق رافضا الوضع حتي لا يضعف مع تلك الفاتنه العاشقه له حتي النخاع و لكن زراعه الخائن تحالف معها و التف حولها دون اراده منه ...

ضمها اليه بقوه و كانه اراد ان يخبئها داخل ضلوعه ثم طبع قبله حانيه فوق راسها و.....فقط اغمض عينه و راح في ثبات عميق لاول مره ايضا ينام بدون ان يفكر باي شىء و بداخله راحه لم يشعر بها من قبل......

و صغيرتنا الفاتنه نامت براحه بال و قلبا فرح دون جراح

و لكن هل يستطع النوم و تلك الهره تفرك جسده و هي غارقه فالنوم...و اذا حاول هل وحشه الثائر بضراوه سيتركه ينام ...

لا و الله كل شىء تأمر ضده ....

لم يفكر مرتين بعدما تاملها برغبه وجد نفسه يتقدم منها و ينثر قبلات رقيقه حاول الا يجعلها تشعر به.و هنا فاق من حاله الجنون التي اصابته  بل بعد سماعه طرقا شديدا فوق باب المنزل....

رفع راسه لينظر لها بزهول ليس منها و لكن من حاله ... 

بادلته هي بنظرات عشق و فرحه لاقترابه منها ...

ذاد طرق الباب مما جعله ينتفض من جانبها وهو يطلق سباب بزيء وهو يتجه ناحيه الباب دون ان ينتبه لحالته المشعثه.....

و حينما اقترب من منه صرخ بغضب : اصبر يا  يالي بري يلعن.....

قبل ان يكمل كان قد وجد امامه تلك الشمطاء و التي كانت تنظر لحالته بحقد و غل بعدما فهمت ما كان يفعله فقالت بغضب : معلش يا عريس قطعت عليك خلوتك بس ابنك وقع و عمال يصرخ

جمع شتات حاله سريعا و قال : ابني مين يا وليه ووقع اذاااااي

عزه : جواد كان بيلعب مع اخوه ووقع علي دراعه قولت اقولك توديه المستشفي احسن يكون دراعه اتكسر

 

انقبض قلبه بخوف علي ولده و قال : انزلي و انا هغير و اجي وراكي يلاااا....و فقط 

 

اغلق الباب في وجهها فوقفت تنظر مكانه بصدمه ثم قالت بغضب مكتوم : ماااااشي يا باشا ان ما طلعت كل ده علي جتتك انت و الصفرا الي جوه دي مبقاش انا....

اعقبت قولها بالهبوط سريعا الي الاسفل

 

اما هو دلف الي غرفته و اتجه ناحيه الخزانه و قال دون ان يقوي علي النظر اليها بعد

 

 ما حدث : جواد وقع علي دراعه و هاخدو اوديه المستشفي

 

انتفضت من جلستها دون ان تنتبه لملابسها الممزقه فهي ظلت مكانها سارحه فيما 

 

حدث و التي كانت تعتقده حلما فقالت بخوف حقيقي : ليه كده طب ثواني اغير و اجي معاك

هنا فقط كان ابدل ثيابه و نظر لها و حينما راي هيئتها اغمض عينه بندم و قال : لا خليكي و انا هطمنك بالفون ...

زفر بحزن و اكمل : انا اسف .....

و فقط انطلق من امامها دون ان ينتظر ردها عليه و اغلق خلفه الباب بقوه اهتزت لها اركان المنزل

اما هي فبرغم قلقها علي الصغير و انتفاضها من صوت الباب المرعب الا انها شعرت بداخلها راحه لم تزورها من قبل و قالت بابتسامه حالمه : قلبك هيتفتح يا حسن و هصبر عليك ...

و هحبك فوق الحب حبين لحد ما اسمعها منك انشالله اموت بعدها

ماذا سيحدث يا تري

سنري

انتظرووووووووووني

بقلمي. / فريده 

 

يتبع...💖💖💖

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

من نحن

authorمرحبا، أسمي نانا أحمد وهذه مدونتي أسعى دائما لأقدم لكم أفضل المواضيع المنوعة فى الصحة والحياة الأسرية والتكولوجياوالطبخ والفنون والموضة
المزيد عني →

التصنيفات

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *