Subscribe in a reader رواية وعشقته (غنوة) الجزء الثالث بقلم ندى زايد - daahsha"دهشة"

daahsha"دهشة"

مدونة شبابية لكل أسرة عصرية تعرض كل ما يخص الامور الدينية و كل الوصفات الطبية الطبيعية والمعلومات العامه المفيدة للعنايه بالشعر والبشره وكل وظائف الجسم المختلفة . وكل معلومات عن النباتات والحيوانات. وكل ما يخص الموضة والديكور وفن الطهى والتكولوجيا و فن التصوير والرسم ومعلومات عامة وألغاز...

آخر المواضيع

1/16/2024

رواية وعشقته (غنوة) الجزء الثالث بقلم ندى زايد

 

 

رواية,رواية رعب,رواية مسموعة,روايات صوتية,رواية كاملة,رواية روسية,روايات مسموعة,روايات حارة شوف,روايات,رواية موسيقية,فن الرواية,كيف تؤلف رواية,روايات مخيفة,عالم الرواية,سلسلة الرواية,كتابة الرواية,كيف اكتب رواية ناجحة,روايات رعب مسموعة,فن كتابة الرواية,رواية رومانسية مسموعة,رواية ١٩٨٤,رواية غموض,رواية أرسس,تعلم كتابة الرواية,نصائح لكتابة رواية ناجحة,رواية جريمة,رواية برمون,سلسلة الرواية بيرمون,سلسلة الرواية bermon

بس أنا مش موافج ياجدي


كلهم بصولو باستغراب حتي أنا مكنتش فاهمة معقول اللي سمعته دا معقول يكون

 مغصوب علي الجواز مني هو كمان ؟


بصله جدي بغضب


- هتعصي أوامري اياك ولا متكنش رايد بنت عمك بعد كل ده


- والله أبدا ياجدي كلامك سيف علي رجبتي …وبنت عمي في عيني ومرايدش غيرها 

 بس الدكتورة لساها واصلة ومهياش جليلة عشان متفرحش زي البنته ويتعملها كل 

 حاجة علي الاصول والعادات واظن دي أول فرحة لعمي ومن حجه يفرح بيها صوح


بصتله وابتسامه غصب عني ظهرت علي وشي وقعدت بهدوء أتفرج عليه وهو بيتكلم

 يمكن لان كلامه جيه علي مزاجي وكدا هيديني فرصة اخلص من كل دا أو يمكن بجد 

أعجبت بيه وحبيت منه الحركة دي مش هنكر المرة دي بجد تفكيره عجبني.خرجت من افكاري علي صوت جدي وهو بيكمل بهدوء كأنه اقتنع بكلام زين


- بنتنا زينة البنات بس معينفعش ياولدي نأجل اكتر من كدة لأجل خاطرك انت وهي

 نأجلو أسبوع كمان ترتب فيه حالها ونجهزو لفرح كبير وخير ربنا كتير والحمد لله بس

 مفيش تاجيل اكتر من كده عاد لازم البلد.كلها تعرف إن عمك عاود وإنك اتجوزت بنته

 ودا أخر كلام عندي


قرب منه زين وباس ايده واستاذن منه ومشي وساعتها قامت مرات عمي بعصبية 

 ومشيت وجدو طلب مني احصله علي مكتبه ..

***************************

بصيت لبابا بخوف بس هو مسك ايدي

 وطمني خدت نفس عميق ورحت لجدو مكتبه خبطت ع الباب ودخلت لاقيته قاعد علي 

كنبة كبيرة وبيبصلي بحب وشاورلي اني ادخل واقعد جمبه


مشي ايده ع شعري بهدوء وسالني بود


- كانك لسه دماغك مسوحاكي يابنت علي


بصتله باستغراب وانا مش فاهمة يقصد اي فكمل كلامه


- لساكي مش رايدة ولد عمك ياغنوة


بصتله باستغراب اكتر


= يعني انت عارف ياجدو ؟


- فكراني عيل صغير عاد طبعا عارف وعارف ان الجوازة مش علي هواكي بس مش 

لاجل انك رافضة تتجوزي بالطريجة دي كيف مبتجولي لابوكي انتي بس كل اللي

 مضايجك انك مسافرتيش وشايفة ان زين منعك من حلمك اللي مستنياه من سنين مش كده ؟
بصتله وانا مش مصدقة انه عارف كل دا هو ازاي عرف اصلا انا مقلتش لحد عن 

 احساسي ابدا ولا اتكلمت فيه ويمكن دي فعلا اكتر حاجة مضايقاني من الجوازة دي


- ياجدو انا مكنتش مسافرة عشان العب انا كنت مسافرة اكمل ابحاثي ودراستي انا كنت 

هساعد ناس كتير اوي انا كنت شغاله علي دوا مهم وبجد برا كانت فرصتي انه يطلع 

 

للنور بس كل احلامي اتهدت في لحظة ومن غير ارادتي كمان


- وهو الادويه مهتتصنعش غير برا اياك مستخسره خيرك في بلدك يبنتي


- ياجدو مش القصد مهما كمان هيستفادو بس برا فرصتي احسن برا بيقدرو الحاجات

 دي كويس اوي انا لو قعدت هنا عمري كله ممكن محدش يسمع عني اصلا


= ودي مشكلتك يابنت علي


بصتله وانا مش فاهمه فكمل


- المظاهر بتجري ورا المظاهر حديتك عن ان حد يسمع عنك وتتشهري مش عن

 هتبقي سبب ف علاج كام واحد حتي لو مش خابر مين كان السبب في علاجه


بصيت للارض بخجل نفس كلام بابا اللي بيقولهولي دايما هو للدرجه دي انا وحشه ؟ 

وبعدين فقت من افكاري ولاقيت انها فرصة يمكن اقنع جدو يخلصني من الجوازة دي


- بص ياجدو خلي الموضوع دا بعدين خلينا في الاهم دلوقتي يعني انت يرضيك اني 

اتجوز واحد مش حباه ومش موافقه عليه


- وهو انتي مش موافجة علي زين ياغنوة ؟


- تقصد اي ياجدو


- انتي بس زي مجلتلك شيفاه عجبه في تحجيج حلمك مع انه يجدر يساعدك لكن 

الحجيجة انتي معجبه بيه ولو زين كان اتقدملك في ظروف تانيه انا متاكد انك كنتي 

وافجتي عليه


- لا ياجدو انا عمري مكنت هقبل بالوضع دا ليه اعيش في مكان مش عوزاه وسط 

 ناس مش عوزاني واديك شايف مرات عمي واضح اوي انها مش عوزاني وليه اتجوز 

واحد جاهل اصلا ؟


_جاهل ؟
- سوري ياجدو مش قصدي بس مش دي الحقيقة ؟ انت مش شايف منظره عامل ازاي 

طول الوقت بجلبيه وعصاية انا اتجوز واحد بجلبيه


بصلي جدو كتير بصه مفهمتهاش بس يمكن بصته حسستني اني متوترة واني غلطت او 

 يمكن حططتني قدام حقيقة اني كل اللي فارق معايا فعلا شويه مظاهر !!


بعدها ابتسم جدو ابتسامه مفهمتهاش


- بصي ياغنوة مش هناجشك في الحكاية دي لان دا يخص زين ومسيرك تعرفيه زين 

وساعتها هتتشكريني انا وابوكي بس دلوجت ياغنوة عشان مصلحتك متجوليش لحد 

انك مش موافجة علي الجوازة دي الكل فاهم انك راضية وعتحبيه كمان


بصتله وانا فاتحة بوقي من صدمة اللي قاله يعني زين ضحك علي الكل عشان يتجوزني 

غصب ليه كل دا كنت لسه هعترض بس جدو مسمحليش قرب عليا وقفني ومسك ايدي وبصلي بهدوء وثقة


- بصي يبنتي كل حاجة هتفهميها في وجتها دلوج هتسمعي كلامي وتنفذيه هتجهزي 

نفسك ومروة هتنزل معاكي تجيبي كل اللي نفسك فيه الجوازة دي لازم تتم في اجرب 

وجت ودا لمصلحتنا كلنا وصدجيني مش هتندمي ثجي فيا انا وابوكي يابنتي


الدموع اتملت في عيني حاسه ان حاجة مكتفاني عاوزة اهرب من كل دا ومش عارفه 

اعترض حاسة اني عاوزة اكمل عشان بس افهم كل دا


- بصي هتفج معاكي اتفاج ادي نفسك فرصة ست شهور مع زين ولو مرتاحتيش معاه انا هخليه يطلجك بنفسه جلتي اي ؟


بصتله وانا حاسة ان دا طوق النجاه اللي ظهرلي في وسط كل دا حضنت جدو بسرعة 

وعرفته اني موافقة مع اني كنت شايفة في عينه ثقة اني هكمل بس وافقت وانا عارفه

 اني مش هستحمل ولا تلات شهور حتي …..


خرجت من المكتب وانا مش عارفة اللي عملته دا صح ولا غلط بس شايفة ان دا الحل 

الوحيد دلوقتي بصيت حواليا ملاقتش حد غير مروة ومرات عمي ومعاهم بنت 

معرفهاش ابتسمت ومشيت بهدوء عشان اطلع اوضتي


- مشيفناش اياك يابنت ليلي


استغفرت جوايا الف مرة وانا ببص تاني ليها وبحاول امسك اعصابي


- لا شيفاكي دا انتي تملي العين ياطنط بس قلت اسيبكو براحتكو


حسيت كلامي ضايقها بس مهتمتش


- طب تعالي أما اعرفك علي مريم بنت اختي


استغربت اي الحنيه اللي فجاه دي قربت بهدوء ومديت ايدي ليها
- أهلا وسهلا


مدت ايدها بعجرفة وسلمت عليا وحسيتها مش طيقاني زي خالتها بالظبط هو انا كنت 

ناقصة حربايه جديدة خرجتني من افكاري علي سؤالها


- هي دي بقي مرات زين


مروة قامت طبطبت علي كتفي وهي بتقول بحب


- اه الجمر دي تبقي مرت زين اول مرة هشوف مخدة تشيل اتنين حلوين
بصتلها مريم بنظرات اشمئزاز


- جمر ؟ اخوكي زوجه بجي غريب اوي باينه بقي يحب الرمرمة والله شكل عندك حج يخالتي


بصتلهم وهما بيبصو لبعض كانهم متفقين يهينوني كنت لسه هرد عليها بس قاطعني 

صوت زين اللي جيه من ورايا فجاه


- باين ياما مريم اللي محتاجة لحكيم يكشفلها نظر ..


بصتله مريم بتوتر وقامت وقربت عليه مدت ايدها تسلم عليه


- اهلا يازينو مكنتش خابرة أنك هنا


معرفش ليه اضايقت لما لاقتها بتدلعه كدا وليه اصلا تتدلع بالطريقة دي يمكن لاني 

مبحبش حد يشاركني حاجة تخصني بس هو زين بقي يخصني ؟


- انا اسمي زين يامريم وجلتلك ميت مرة مبسلمش ومحدش مسموح له يدلعني غير مرتي وبس ولا اي


مع اخر كلمي لاقيته محاوطني بدراعه وبيبصلي بحب بطريقة وترتني خلتني مقدرش

 اعمل حاجة غير اني ابصله وابتسم واوافق علي كلامه


بصيت لمريم ومرات عمي لاقيتهم متغاظين ويمكن قربو يطلعو دخان من ودنهم زي توم وجيري


مسكني زين من ايدي بهدوء وطلع معايا وطلب من مروة تحصلنا عشان عاوزنا 

ضروري خدني من ايدي لحد اوضتي ودخل معايا فضل يبصلي وبجد نظراته بتوترني 

بصتله بهدوء واتنفست نفس عميق


- شكرا


- علي اي ؟


- انك كل مرة بتقف في صفي وتدافع عني


قرب مني ومسك ايدي وبصلي في عيوني


-انتي مراتي ياغنوة يعني اي حاجة تمسك تمسني وكرامتك من كرامتي ومقبلش ابدا 

ان حد يقلل منك يمكن جوازتنا جت بطريقه متعجبكيش بس صدقيني في حاجات كتير

 انتي لسه متعرفيهاش


- ياريت تعرفني بجد يازين انا دماغي تعبتني من كتر …. اي دا انت بتتكلم عادي زينا ؟


ابتسم ابتسامه حلوة اوي بينت ان عنده غمازة وكمل


- فكراني اخرس ولا اي ؟


- اكيد مقصدش يعني بس انا من ساعه مجيت وانت بتتكلم صعيدي اول مرة تتكلم زيي

 هو انت جيت القاهرة قبل كدا ؟ انت خرجت من المكان دا اصلا قبل كدا ؟


قلتها بشئ من السخرية خلاه يبصلي بصه مفهمتهاش


- اه انتي فكراني بقي محبوس هنا وبني ادم جاهل ومعرفش حاجة عن الدنيا بتتفرجي

 علي التليفزون كتير انتي يابنت عمي


بصيت للارض باحراج مكنتش حابة احرجه كدا كنت لسه هبرر كلامي بس لاقيت مروة

 بتخبط ودخلت وحقيقي جت في وقتها


- اي جيت في وجت مش مناسب ولا اي ؟


ابتسم زين وسمحلها تدخل


- لا يختي طول عمرك بتيجي في الوجت المناسب


- حاسه بتريقة بس ماشي جولي بقي عاوزني في اي احسن أمك تحت علي نار 

وعاوزة تعرف عاوزنا في اي


- بصي ياغنوة جدي أمر اننا نجهز للفرح كنت عاوز اجله شويه لاجل عيونك بس 

معلش استحمليني المرة دي كمان فبكرا هاخدك انتي ومروة ونغم تنزلو تشترو كل اللي تحتاجيه


بصتله شويه هو بجد ازاي حلو كدا ؟ فقت علي ايد مروة وهي بتمشيها قدام عيني 

وبتغمزلي بعينيها


- نحن هنا اي ؟


اتحرجت واتكلمت بسرعه من غير مااافكر في اللي هقوله


- وانا هجيب اللي انا محتاجاه هنا ازاي انتو عندكو اماكن نشتري منها اصلا ؟


بصولي الاتنين باستغراب بس زين فهمني وابتسم


- مش بقولك بتتفرجي علي تليفزون كتير احنا في قنا هنا مش في الصحرا يعني في 

 محلات واماكن هنا احلي من القاهرة كمان ولو معجبوكيش فيه الاقصر واسيوط وبلاد 

كتير هتعجبك اوي انتي بس ادي نفسك فرصة تخرجي من افكارك دي


ابتسمت باحراج وهزيت راسي بالموافقة ومروة سابتنا وقالت انها هتروح لنغم عشان 

تعرفها ويتفقو سوي وانا عارفه انها عملت كدا عشان تسبنا لوحدنا والوضع ده بجد بيوترني


- ممكن اطلب منك طلب ؟


بصتله وانا مستنياه يكمل


-ممكن بكرا واحنا خارجين تداري شعرك دا ؟


بصتله وانا متعصبه


- اهو بدانا


- بدانا اي؟
 

- تحكمات داري شعرك البسي ده متعمليش دا عاوزة افهمك اني مش كدا ودا استايلي واظن انت متفاجئتش بيه
 

- كل دا حصل ؟
ابتسم وقرب مني ومسك ايدي تاني بهدوء وقعدني علي السرير وقعد علي ركبته
 

- بصي ياغنوة احنا في بلد ليها عاداتها وتقاليدها وانتي في الاول والاخر مراتي 

ومتقبليش ان حد يقول اني سايب اهل بيتي كدا وبعدين دي مش رجعيه ولا تحكمات 

بدليل اني سايبك براحتك هنا ومتكلمتش بس برا البيت لا مش هينفع وعلفكرة انا راجل 

غيور ومحبش حد يشوف شعرك ولا يشوفك اصلا
 

كلامه بيخليني مش عارفه اتكلم بتوتر نظرته فيها حب غريب هو يعرفني اصلا حاولت 

استجمع نفسي تاني وقمت من مكاني عشان اعرف اتكلم
-انا لبسي كدا يازين ولو مش عجبك نفضها سيرة
-

بصي ياغنوة الحجاب مش بالغصب بس هو فرض وانا متاكد انك عارفه كدا كويس 

واكيد عمي كلمكو فيه كتير بدليل ان نغم لابساه وانا مش هغصبك علي حاجة بس انا 

من ساعه مدخلتي البيت دا عمري ماقللت منك ولا ضايقتك ياريت تحاولي تقدريني زي منا بعمل والقرار في ايدك


سابني مشتتة في افكاري وانا حتي مش عارفة ارد كان خارج من الاوضه وقبل ميمشي 

وقفت وراه وانا بساله بحيرة


- اتجوزتني ليه ؟

 

يتبع…💖💖💖

 

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

من نحن

authorمرحبا، أسمي نانا أحمد وهذه مدونتي أسعى دائما لأقدم لكم أفضل المواضيع المنوعة فى الصحة والحياة الأسرية والتكولوجياوالطبخ والفنون والموضة
المزيد عني →

التصنيفات

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *