Subscribe in a reader رواية مليكة و الشيطان البارت 51 كامل - daahsha"دهشة"

daahsha"دهشة"

مدونة شبابية لكل أسرة عصرية تعرض كل ما يخص الامور الدينية و كل الوصفات الطبية الطبيعية والمعلومات العامه المفيدة للعنايه بالشعر والبشره وكل وظائف الجسم المختلفة . وكل معلومات عن النباتات والحيوانات. وكل ما يخص الموضة والديكور وفن الطهى والتكولوجيا و فن التصوير والرسم ومعلومات عامة وألغاز...

آخر المواضيع

4/24/2024

رواية مليكة و الشيطان البارت 51 كامل

رواية,رواية رعب,رواية مسموعة,روايات صوتية,رواية كاملة,روايات,روايات مسموعة,رواية موسيقية,رواية روسية,رواية شعرية,رواية يابانية,رواية أرض زيكولا,روايات

 

مليكه / كرييييم

كريم / مامااا

وكريم بيجرى على مليكه و مليكه بتحضنو اوى و بتتفاجا بالعربية بتتحرك

مليكه / ياسمين

و بتصرخ وبتجرى وري العربية و العربية بتبعد اكتر لحد ما بتختفى من قدم عيونها و مليكه بتنهار على الارض

مليكه / لاااا ياسمين لاااااا

وكريم بيجرى على مليكه وبيحضنها اوى

**********************************

بعد خمس شهور

نسمة بتخرج من الباب ومعاها شال صوف تقيل وبتروح على مليكه الى وقفة قدم الباب وعيونها على الطريق و نسمة بتحط الشال على كتف مليكه

نسمة / حببتى مش كفاية كدة النهاردة الجو برد اوى عليكى

مليكه بتهز رسهاا بنعم وبتدخل مع نسمة البيت وكريم وسيف و فريد بيكونو بيذاكرو على السفرة وبيكون ريان معاهم

و ريان بيشاور لنسمة بمعنى هى عاملة اية و نسمة بتهز رسها بمعنى مفيش فايدة و مليكه بتطلع على اوضتها

ريان / يلاا انت وهو على اوضتكو كفاية لحد كدة

سيف / ياساتر اخيرا

ريان / والد احترم نفسك

فريد /بابا هى ياسمين مش هترجع تانى

كريم بيرفع عيونو لفريد بغضب و فريد بينزل عيونو للارض

بحزن لان كريم مانع اى حد يجيب سيرتهاا قدمه ابدا

ريان / فريد ياسمين اكيد هترجع

كريم بانفعال / لاا مش هترجع تانى ومش عاوز اشفها ابدا

ريان / كريم ازاى تقول كدة دى اختك

كريم / لا هى السبب هى الى دخلتو فى حياتناا وهى الى راحت معاة وكلو بسبب ولادك الاغبية دول هم اتفقو معاها

علشان يزعلو امى

نسمة بتسمع كلام كريم وبتروح علية بسرعة

نسمة / كريم انت ازاى تتكلم مع عمك ريان بالطريقة دى

ريان / نسمة اهدى شوية

نسمة / لا يا ريان لازم يقف عند حدو لان الى بيعملو دة كتير اوى

نسمة بترجع تبص لكريم

نسمة /و انا قولتلك اية بلاش ماما تسمع كلامك دة

ولسة نسمة هتكمل كلمها وكريم بيسبهم

نسمة / بقيت اخلاقو فظيعة ومش لازم نسكت ابدا

ريان بيقرب من نسمة وبيلف دراعو حولين خصرها و نسمة بتعيط

نسمة / اختى هتروح منى يا ريان

ريان / هشش اهدى مليكه قوية زى ما قدرت تتخطا كل الى حصل فى حياتها هتقدر تتخطي دى كمان

**********************************

كريم بيدخل على اوضة ياسمين وبيبص على الاوضة وعلى

عروسة ياسمين والسرير و هدومها وفجاة بيهجم على كل اللعب بتاعت ياسمين وبيكسرهاا وبيطلع هدومها كلهاا وبيرميها على الارض وبيدوس عليها

مليكه بتسمع خبط فى اوضة ياسمين وبتتفزع وبتجرى بسرعة على الاوضة وبتتفاجا بكريم انو بيكسر فى الاوضة

و بتروح على كريم وبتحضنو من ضهرو بقوة وكريم بيصرخ وبيحاول يبعد ايد مليكه عنو

مليكه / هششش

كريم / هو اخدهاا منى انا بكرهو وبكرهااا انا بكرهااا ياماما

مليكه بعياط / هترجع وحياتك اختك هترجع تانى

وكريم منهار من العياط وبيدفن عيونو فى حضن مليكه اوى

و نسمة و ريان بيدخلو الاوضة بعد ما بيسمعو صرخة كريم

وبيشوفو كريم بيعيط فى حضن مليكه ودة نادر جدا ان كريم يبعيط وخصوصا بعد الى حصل مع ياسمين

مليكه بتملس على شعرو بحنية لحد ما كريم بيهدى

و نسمة و ريان بيخرجو من الاوضة وبيسبوهم لوحدهم

**********************************

نسمة / ريان هتفضل ساكت كدة على الى بيعملو صحبك فى اختى

ريان / عوزانى اعمل اية يعنى لو فهد مش عاوز حد يعرف مكانو مستحيل حد هيعرف

نسمة بتبص لريان بغضب

ريان / يعنى كان هيخلص علياا لما حاولت امنعو انو ياخد ياسمين وبرضو مش عجبك اى حاجة

نسمة / هو انت بتزعقلى يعنى

ريان / انا جيت جمبك انتى الى بقت اعصابك تعبانة

نسمة / بتقصد اية انى مجنونة يا ريان مش كدة

ريان / انا قلت مجنونة انتى هتلبسينى موصيبة وخلاص

نسمة بعياط / انت مبقتش تحبنى اصلا خلاص زهقت منى

ريان بيقرب منها وبيمسحلهاا دموعها

ريان / اسف حقك علياا يا سيتى انا الى غلطان ومجنون وابن مجنين كمان مبسوطة كدة

نسمة بتهز رسها بنعم و ريان بيضحك اوى

ريان / طب بم انك زعلانة منى ومخصمانى تعالى لما اصلحك بقي

نسمة / لا مش زعلانة خلاص

ريان / لا زعلانة تعالى بس

ريان / بيسحبها من اديهاا وبيخدها على الاوضة بعتهم

**********************************

فى الليل

مليكه وقفة فى شباك اوضتها وبتتامل فى الفراغ وبتشوف عيون فهد قدمها وبتتفزع وبتجرى بسرعة وبتخرج من اوضتها وبتنزل السلم بتجرى بسرعة وبتخرج من البيت وبتدور بفزع

الحرس / سيدتى الوقت متاخر وجودك هنا خطر عليكى

سيدتى انتى بخير

مليكه / ابعد عنى

مليكه بتجرى بسرعة للمكان الى شافت فية عيون فهد

مليكه / فهد فهد

مليكه بتصرخ وبتدور حوليهاا على فهد و ريان و نسمة بيروحو عليهاا بسرعة

ريان / مليكه فى اية

مليكه / فهد هناا انا انا شفتو

نسمة / حببتى يمكن خيال

مليكه / لاا فهد هناا انا شفتو اا انا شفتو من الشبااك كان كان هناا

ريان / شوفتية فين بس

مليكه / هناا هنا كان واقف هناا

ريان / هنا ازاى يعنى مليكه و الضلمة دي كلها وشوفتية ازاى

دة احنا وقفين جمب بعض ومش شيفين بعض بوضوح

مليكه بتبص لريان بحزن و بتبص حوليها وبتصرخ بوجع

مليكه / فهد رجعلى بنتى فهد ارجووك عوزة بنتى ارجووك

انا هموت من غيرهااا

نسمة بتعيط وبتحضن مليكه اوى و ريان بيخدهم على البيت

**********************************

بعد شهر

ريان بيدخل البيت بفزع

نسمة / ريان رجعت بدرى يعنى ولا احنا صعبنا عليك وقررت

تدينا شوية من وقتك

ريان / نسمة مليكه فين

نسمة / ريان فى اية

ريان / مليكه مليكه فيين

نسمة / ماريا جت واخدتهاا المستشفى معاها يمكن لما تروح

تختلط بالمرضا حالتها تتحسن شوية

ريان بيمسك دماغو بتعب وبيقاعد قدم التلفزيون وبيفتح التلفزيون وبيقلب فى القنوات

نسمة / ريان اتكلم بقي طمنى

ريان / اسمعى وشوفى بنفسك

المذيع / انفجار هائل فى قصر المليردير الشهير الفهد

وصور للقصر وهو على الارض كلو عبارة عن كوم تراب

و نسمة بتشهق بفزع

المذيع / جاء البيان الاتى انفجار فى جميع شركات الفهد

وجميع ممتلكاتو فى دول العالم

نسمة / يعنى اية الكلام دة

ريان حاطط ايدو على دماغو وبيحاول يستوعب الى بيسمعو

نسمة / ريان فهمنى اية الى بيحصل

ريان / معنى كدة انهم بيصفو فهد نفسو

وبيسمعو صرخة قوية من مليكه و ريان و نسمة بيتفزعو وبيبصو ورهم و بيشوفو مليكه

مليكه/ يعنى اية وبنتى

ريان / مفيش اى حد يعرف اى حاجة عنها ولا هى ولا فهد

وبيسمعو صوت عربية اسعاف قدم البيت ولسة مليكه

و نسمة هيخرجو ريان بيوقفهم مكنهم وبيطلع سلاحو وبيبص قدم البيت وبيشوف عربية اسعاف وعرببات كتير معاها وبيشوف كنان بينزل من العربية ومعاة حراسة

ريان / متتحركوش من هناا

نسمة بتحاول تهدى من حالة مليكه وتمنعها انها تخرج من البيت و ريان بيخرج من البيت وبيروح على كنان بسرعة

و مليكه بتجرى عليهم و نسمة وره بتحاول تمنعهاا

مليكه / فهد

كنان بيبص للارض بحزن

مليكه /بتجرى على عربية الاسعاف وبتشوف اتنين دكاترة ومعاهم ياسمين فى العربية

مليكه/ بصرخة ياسمين

الدكتور. / سيدتى اهدئى من فضلك

مليكه / بنتى بنتى فيهاا اية

كنان / مليكه اهدى ياسمين بخير

مليكه بتعيط وبتقرب من ياسمين وبتمسح على شعرها بحنية وبتبوس جبنها وبتاخد التقرير الى الدكتور بيقدمو وبتقرا التقرير

مليكه / نقل قلب

كنان / اتنقل قلب ليها والحمد لله هى بخير دلوقتى

مليكه لو سمحتى خليهم ينقلوها على جوة

وبينقلو ياسمين على اوضتها بسرعة

مليكه / فهد فين وازاى بنتى تعمل عملية زى دى منغير ما اكون معاها هو فاكر انى ضعيفة لاا ان ا

مليكه بتدقق فى ملامح كنان وبتشوف نظرة حزن اول مرة تشفها

مليكه / فين فهد

كنان / مفيش حد عارف هو فين او عايش ولاا

مليكه بتبصلو بفزع

كنان / فهد صفا نفسو من المافياا

مليكه / يعنى اية اا

كنان / يعنى لو عايش

مليكه / هو عايش انا متاكدة فهد عايش وهيرجع انا انا شفتو

ياسمين / ما امى

مليكه بتجري على ياسمين وبتمسك اديها وبتبوس فيها اوى

ياسمين / مامى

مليكه / انا هناا انا جمبك يا حببتى

كنان / ريان تعالة معايا خلينا نامن المكان

كنان و ريان بيخرجو من الاوضة

**********************************

ريان / لارا والاولاد فين

كنان / سفرتها هولندا عند اهلهاا هى والاولاد هم فى امان هناك

ريان / فى امل انو يكون عايش

كنان / للاسف لا لكن مقدرتش اقول كدة قدم مليكه

ريان / اية الى حصل بالظبط

كنان / من يوم الى اخد ياسمين سافر بيها لاكبر دكاترة وعملت عملية نقل قلب ليهاا وفضل متابع حالتها وكل حاجة كانت تمام لكن فجاة كل حاجة اتقلبت فى دقايق لما اعلن انو اتخلا عن كل حاجة

حصل مشدات كتير والرئساء قررو يتخلصو منو قبلها بساعات امرنى انى امن لارا والاولاد وكمان ياسمين وانى اجبها هناا لمليكه اكون معاهم واناا فى الطريق وصلنى خبر

بسلسلة الانفجارات فى كل املاك الفهد حول العالم

وانهم هدمو القصر وهو كان موجود وبعد كدة كل حاجة اتقطعت بيناا حاولت اوصل للحرس الى كان قريب منو اخد اى معلومات لكن الكل مات ومفيش اى خبر عنو

ريان / انا مش عارف مليكه هتستحمل دة كلو ازاى بس

كنان / هو عمل دة كلو علشنهاا هى

ريان بيمسك دماغو بتعب

كنان / فين الاولاد

ريان / متقلقش هم فى الفندق وبعت اجبهم على هناا بلاش

الاولاد يحسو باى حاجة

كنان / الفترة الى جاية دى صعبة

وبيدخلو الاولاد البيت ومعاهم مجموعة من الحراسة

سيف بيجرى على ريان

سيف / باباا مين دول

ريان / سيف خد اخوك وروحو على اوضتكم وانا هاجي وافهمكو كل حاجة

وسيف بياخد فريد على اوضتهم وكريم بيبص لكنان اوى

كنان / نفس نظرة عيونو

كريم / انت اية الى جابك هناا هو كمان هنا مش كدة

جلي علشان يزعل امى تانى

كنان / اهدى شوية يا اسد ادخل والدتك جوة ومعاها اختك

وكريم بيروح فى اتجاة اوضة ياسمين وبيقف و بيبص لكنان بغضب

كريم / اوعة تفتكر انى هسيبك لا انا رجعلك تانى

ريان / كريم يلا روح اطمن على اختك

وكريم بيجرى بيروح على اوضة ياسمين بسرعة وبيشوف مليكه نايمة على السرير وفى حضنها ياسمين وكريم بيقرب منهم خطوة خطوة وبيبص على ياسمين اوى وبيلمس

شعرها القصير وبيبتسم و ياسمين بتفتح عيونها و كريم بيبعد عنهاا وبيبصلها بغضب

كريم / انتى اية الى رجعك

مليكه بتفتح عيونها وبتبص لكريم وبتتنهد اوى

مليكه / كريم اختك تعبانة ممكن تتعتبو بعدين

كريم / لا اناا مش هتكلم معاهاا

وكريم بيخرج من اوضة ياسمين وبيروح على اوضته

و ياسمين بتعيط وبتبص لامها بحزن

مليكه / هشش حببتى اهدى اخوكى كان خايف عليكى

ياسمين / هو زعلان منى ومش هيحبنى تانى

مليكه / لا ياروحى اخوكى بيحبك

مليكه بتشيل ياسمين فى حضنها وبتخدها على اوضة كريم

وبيكون كريم قاعد على طرف السرير بحزن وعيونو على الارض وفجاة مليكه بتحط ياسمين فى حضنو وكريم بيمسك ياسمين بسرعة خوف عليها انها تقع حركة عفوية منو

مليكه / اختك تعبانة وانت الى هتخلى بالك منها

كريم / مامى ااا

مليكه / اختك حتة منك فى حضنك عاوز ترميها على الارض

ارميهاا

مليكه بتخرج من الاوضة و ياسمين متعلقة فى رقبة كريم بخوف ولسة كريم هيبعدها عنو ياسمين بتصرخ وبتحط اديها على صدرها و كريم بيضمها لحضنو بسرعة وبينيمهاا على السرير و ياسمين بتعيط

ياسمين / انت مش هتحبنى تانى

كريم / انتى سبتينى لوحدى

ياسمين / انا قولت لبابا عوزة اروح لكريم هو قالى لما يجبلى قلب قوى علشان اقدر احبك اكتر

كريم بيحط ادية على صدرهاا

كريم / بيوجعك

ياسمين بتهز رسها بنعم وكريم بينام جمبهاا وبيضمها اوى

و ياسمين مسكة في هدومه

كريم / انا معاكى ومش هسيب اى حد يخدك منى

ياسمين / بابا قالى اسمع كلامك ومش هزعلك تانى ابدا

وكريم بيبسها من خدها

**********************************

مليكه بتنزل تحت لكنان و ريان وبيكونو وقفين فى الساحة وبيتكلمو مع مجموعة من الحرس

ريان / مليكه اية الى خرجك لو احتجتى حاجة كلمينى

مليكه / انا عوزة اعرف انتو هناا بتعملو اية لازم تكونو معاة

كنان / انا الاوامر الى عندى انك احميكى انتى والاولاد

مليكه / وانا مش محتاجة الحماية دى

ريان و كنان بيبصو لبعض

ريان / مليكه مفيش حد يعرف اى معلومات عنو للاسف اخر مجموعة من الحرس كانت معاة تم تصفيتهم هم وعائلتهم كمان

مليكه / انتو اكيد مجنين مش كدة انتو بتقصدو انو مات

يعنى انتو متعرفوش فهد يعنى هو شيطان مش هيموت بالسهولة دى

**********************************

بعد تلات شهور

مليكه واقفة فى شباك اوضتها وباين عليها التعب و ريان بيدخل الاوضة لمليكه

مليكه / ريان فى اى اخبار

مليكه / للاسف مفيش اى اخبار عنو

مليكه بتبعد شعرها عن جبنهاا بتحاول تفكر

ريان / كنان سافر انجلترا لفيفيان يعنى يمكن بمعارفها حول العالم نقدر نوصل لاى حاجة جديدة

مليكه / هيرجع انا متاكدة انو هيرجع

ريان / فات تلاث شهور يا مليكه ولسة مصرة انو عايش

مليكه / لو عدى علية ٣٠ سنة هيرجع

ريان بيخرج وبيسبها و مليكه بتقف فى شباك اوضتها وبتتامل فى البحر وبتحط اديها على قلبها

مليكه / فهد بيقولولى انى خلاص مش هشوفك تانى

وكريم و ياسمين بيدخلو الاوضة

كريم / ماماا

مليكه سرحانة ومش سمعاهم و ياسمين بتقرب من مليكه وبتلمس اديهاا و مليكه بتتفزع

ياسمين / مامى

مليكه / حببتى انتى رجعتى امتى من المدرس

ياسمين بتبص لكريم وبترجع تبص لمليكه بحزن

ياسمين / مامى احنا فى الاجازة

مليكه بتبصلها بارتباك

كريم / ياسمين يلاا روحى خلى ماما ترتاح

ياسمين بتنزل عيونها للارض و بتهز رسها بنعم وبتخرج من الاوضة و كريم بيقرب من مليكه وبيمسك اديها

مليكه بتبصلو وبتبتسم اوى وكريم بيلف دراعو حولين خصرهاا وبيضمها اوى و مليكه بترجع عيونهاا للبحر وبتسرح وبترجع بالذاكرة لوقت لما كانت فى مصر فهد اخد الشقة الى كانت جمب شقة والدها وكان بينط من البلكونة وبيدخلها اوضتها

**********************************

بعد يومين

مليكه وقفة فى شباك اوضتها وعيونها على ياسمين وكريم وهم بيلعبو على الشاطئ ومبسوطين اوى وسيف بيجرى وره ياسمين و ياسمين بتتكعبل فى الرمل وبتقع و فريد وكريم بيجرو على ياسمين وسيف

و فريد بيضرب سيف فى صدرو علشان ياسمين وقعت بسببو

وكريم بيجرى على ياسمين و ياسمين بتعيط وبتتالم من رجليهاا وكريم بيمسحلها الرمل من على رجليها بحنية

فريد / انا ضربتو خلاص متعيطيش

فريد بيمسح لياسمين دموعها وكريم فجاة بيضرب فريد بالبكس وبيوقعو على الارض

كريم / قولتلك مليون مرة متلمسش اختى

فريد / هى حببتى وهتكون مراتى

كريم / دة فى احلامك

وكريم بياخد ياسمين على البيت و كريم متعصب اوى من فريد و مليكه بتبتسم اوى و كريم بيدخل ياسمين البيت

و ريان و نسمة بيكونو بيفطرو على السفرة و ريان بيشوف ياسمين بتعيط

ريان / كريم اختك ملهاا

نسمة بتروح على ياسمين بسرعة وبتمسحلهاا دموعها

كريم / كلو بسبب ابنك الغبى

ريان / كريم ممكن تهدى شوية

نسمة بتجيب علبة الاسعافات وبتحط كريم على رجل ياسمين و فريد وسيف بيدخلو البيت

كريم / خلى ولادك يبعدو عن اختى

نسمة / كريم حبيبى اكيد ميقصدوش

ياسمين / انا كويسة حتى الوجع راح خلاص

كريم / الى هيقرب من اختى هكسر عضامو

وكريم بيروح بياخد ياسمين على اوضتها

ريان / نسمة الوالد بيهددنا

نسمة / انا مش عرفة الوالد دة طالع عنيف او كدة لية

ريان بيبص لنسمة برفع حاجب

ريان / يعنى مش عرفة طالع لمين

**********************************

بيدخل كنان البيت ومعاة اتنين من الحرس

ريان / كنان حمدالله على السلامة هاا اية الاخبار فى اى حاجة جديدة

كنان / الاول مليكه فين

ريان/ فى الاوضة يعنى هتكون فين هى مبتخرجش ابدا

ريان / اتكلم وصلت لاى معلومة

كنان / معلومة انو كان فى المكسيك فعلا صح بس من هناك اختفى وبعدها باسبوعين فى ناس شفوة على حدود تركياا

وهناك هجم علية رجال الملك ومن وقتهاا اختفاا

ريان / المهم انو عايش

كنان / للاسف لاا

ريان و نسمة بيبصو لكنان بفزع

كنان / ان رجال المافيا ينسحبو من كل مكان وبيرجعو اماكنهم وكمان بيمرسو حياتهم عادى دة بيثبت انهم اتخلصو منو

نسمة / بلاش مليكه تعرف حاجة زى دى ابدا

ريان/ االامل انو عايش هو الى مخليها عايشة لحد دلوقتى

كنان / خليها عايشة على امل انو هيرجع فى يوم انا لازم اسافر هولندا لارا والاولاد يومين وهرجع

ريان / ماشى متقلقش

ريان بيشاور للحرس وبيخرج

نسمة / ريان انا خايفة على مليكه اوى لما تعرف

ريان / علشان كدة مش لازم تعرف ابدا

نسمة بتهز رسها بنعم

ريان / انا رايح الفندق اشوف شوية حاجات وكمان همضى صفقة مهمة وراجع تانى مش هتاخر

ريان بيخرج ونسمة بتروح على المطبخ وبتجهز الغداء

وبتاخد الغداء لمليكه على اوضتها و نسمة بتتفاجا ان مليكه مش موجودة وبتحس بالخوف وبتروح على اوضة ياسمين

وبتشوف كريم نايم مع ياسمين وبتخرج وبتدور فى البيت كلو بخوف و مليكه مش موجودة وبتخرج من البيت بسرعة وبتروح على الحراس

نسمة / السيدة مليكه مش موجودة

الحرس / لكن مخرجتش من البيت

ريان بيرجع بالعربية و نسمة بتجرى علية بسرعة

ريان/ نسمة نسيت ملف الصفقة فى الاوضة فوق

نسمة بعياط/ ريان مليكه مش موجودة فى البيت مش عرفة خرجت ازاى

ريان بعصبية / ازاى خرجت والبهايم دول بيعملو اية هناا

ريان بيجرى بسرعة وبيدور على مليكه فى كل مكان مع الحرس

**********************************

فوق هضبة ضخمة مليكه واقفه عليهاا وعيونها على البحر

ودموعها نزلة

مليكه / بيقولو انك خلاص مش موجود معايا هم اغبية مش هيفهمو انك عايش هناا

مليكه بتشاور على قلبهاا وبتخطى خطوتين لقدم واديهاا على قلبها وبتبص للامواج الى بتخبط فى الهضبة بقوة

وبتمسح دموعهاا وبتسيب جسمهاا فى الهواء وبيروح

جسمها بين الامواج العالية وحركة عفوية منها بتحاول تقاول الامواج وفي الاخر بتقف المقاومة وبيتسحب جسمها للقاع..

********************************* 

بقلم…وردة

ايه رايكم الاحداث يارب تكون عجبتكم وهستنى رايكم وتفاعلكم عليها

توقعاتكم 😉

يتبع💖💖

 

لقراءة البارت 52 والاخيرة كامل من رواية مليكة و الشيطان كاملة

 اضغط هنا

 الرواية كاملة متوفرة على موقعنا بشكل حصري اضغط هنا

G
M
T
Y

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق

من نحن

authorمرحبا، أسمي نانا أحمد وهذه مدونتي أسعى دائما لأقدم لكم أفضل المواضيع المنوعة فى الصحة والحياة الأسرية والتكولوجياوالطبخ والفنون والموضة
المزيد عني →

التصنيفات

Enter your email address:

Delivered by FeedBurner

نموذج الاتصال

الاسم

بريد إلكتروني *

رسالة *